CBR medewerkers krijgen bedrijfskleding om beter herkenbaar te zijn

Het Centraal Bureau voor de uitgifte van Rijvaardigheidsbewijzen wil de herkenbaarheid en professionaliteit van de organisatie verbeteren. De CBR medewerkers krijgen daarom vanaf volgend jaar bedrijfskleding. In dit artikel laat ik je de eerste ontwerpen zien, vertel ik je wat de plannen zijn en hoe de branche hierop heeft gereageerd.

 

Strategische koers CBR

Het is geen toeval dat de organisatie juist nu kiest voor bedrijfskleding. Het CBR is bezig met een strategische koers waarbij ze van uitvoerder naar publieke dienstverlener gaan. 

”Bij het CBR is een groot aantal professionals werkzaam dat elke dag in contact is met de klant. Van medewerkers die de kandidaten bij de receptie en theorie-examens ontvangen tot examinatoren die een praktijkexamen afnemen; zij zijn het visitekaartje van het CBR. Hoewel zij dagelijks in contact staan met de klant en het eerste aanspreekpunt zijn, mist er een mate van herkenbaarheid en visuele professionaliteit. Dit komt onder andere voort uit het feit dat er binnen het CBR geen beleid bestaat op het dragen van herkenbare kleding. Nu zijn de medewerkers slechts herkenbaar aan een bedrijfspas of een badge, wanneer deze gedragen wordt. Hierdoor zijn klanten, zodra zij binnenkomen, vaak zoekende naar een punt van herkenning in een wat voor hen toch vaak al een wat spannende situatie is.” (bron: Beschrijvend document Bedrijfskleding, aanbesteding CBR op Tendernet)

CBR medewerkers krijgen bedrijfskleding om beter herkenbaar te zijn
Afbeelding: CBR aanbesteding

CBR medewerkers krijgen vanaf volgend jaar bedrijfskleding

Ongeveer de helft van de 1800 medewerkers bij het CBR zullen bedrijfskleding gaan dragen. Deze mensen zijn in twee groepen ingedeeld. Als eerste zullen theoriemedewerkers, TEC-docenten, receptionisten, medewerkers van IT en facilitair met klantcontact een pakket krijgen. Het gaat hierbij om 162 mensen die deze kleding vanaf 2024 gaan dragen.

Vanaf 2025 zullen de examinatoren Rijvaardigheid, docenten en coaches Rijvaardigheid, examinatoren en praktijkbegeleiders CCV en de deskundigen Praktische Rijgeschiktheid de kleding ontvangen. Dat gaat in totaal om een groep van 764 medewerkers. 

CBR medewerkers krijgen bedrijfskleding om beter herkenbaar te zijn
Afbeelding: CBR aanbesteding

Uitgebreid pakket

Hoewel de inschrijvers van de aanbesteding hun ontwerpen nog moeten aanbieden, heeft het CBR wel alvast aangegeven wat voor type kledingstukken zij zoeken. Het gaat hoofdzakelijk om representatieve bedrijfskleding. 

Heren:

  • Donkerblauwe winterjas
  • Donkerblauw colbert
  • Wit overhemd met lange mouw 
  • Lichtblauwe polo met korte mouw
  • Donkerblauwe pantalon 

Dames:

  • Donkerblauwe winterjas
  • Donkerblauw colbert
  • Witte blouse met lange mouw 
  • Donkerblauwe jurk
  • Donkerblauwe rok
  • Lichtblauwe polo 

Bij de aanbesteding vraagt het CBR de inschrijvers om bovenstaande kledingstukken als sample in te leveren. Maar de ervaring leert dat het uiteindelijke pakket er anders uit kan gaan zien. Toch zegt het zeker iets over de insteek van de kleding. De organisatie kiest niet voor een eenvoudige polo of shirt met bedrukking, maar wil echt een pakket waarbij de medewerkers compleet gehuld zijn in bedrijfskleding.

 

CBR medewerkers krijgen bedrijfskleding om beter herkenbaar te zijn – en daar zit niet iedereen op te wachten

Niet iedereen lijkt blij te zijn met de plannen van het CBR. De lezers van Rij-instructie, een vakblad voor verkeersopleiders, hebben op Facebook hun zorgen geuit. Zij zijn bang dat de bedrijfskleding het contact tussen opleider en leerling onpersoonlijk maakt. Sommigen noemen het project een geldverspilling en vinden dat er andere prioriteiten zijn.

Ik begrijp de reacties uit de branche wel. Wanneer je herkenbaar en professioneel wilt overkomen, dan is bedrijfskleding een goede manier om dit te realiseren. Alleen kun je de effecten niet in cijfers uitdrukken.  Je kunt niet zeggen dat de kleding een bepaald bedrag oplevert of een percentage hangen aan de mate waarin zichtbaarheid verbetert. Dat maakt het voor mensen soms lastig om het succes of nut van bedrijfskleding in te zien. We leven bovendien in een land en tijdperk waarbij er veel waarde wordt gehecht aan een casual kledingstijl en individuele vrijheid. Bedrijfskleding beperkt de vrijheid en dat is iets waar veel mensen niet op staan te wachten. 

Toch denk ik wel dat CBR er goed aan doet om bedrijfskleding in te voeren. Herkenbaarheid is belangrijk, het geeft mensen rust. Niets is zo vervelend als moeten zoeken naar een medewerker of twijfelen of je de juiste persoon aanspreekt. Ik denk dat het een kwestie van tijd is voordat mensen hieraan gewend zijn. Dan zal het onpersoonlijke gevoel ook snel verdwijnen. Ik ben vooral benieuwd naar hoe het uiteindelijke kledingpakket eruit ziet. Wanneer het zover is, dan zal ik dat hier natuurlijk met jullie delen.

Wat vinden jullie van de plannen van het CBR?

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge