Onderzoek toont aan: medewerkers worden gelukkiger van betere bedrijfskleding

Wanneer je bedrijfskleding moet dragen op het werk, is het belangrijk dat dit goed zit. Maar wist je dat medewerkers zelfs gelukkiger kunnen worden wanneer ze betere kleding van hun werkgever krijgen? Een nieuw onderzoek toont dit, en nog meer interessante weetjes over de invloed van bedrijfskleding.

Onderzoek toont aan: medewerkers worden gelukkiger van betere bedrijfskleding
Foto Steven Cleghorn – Unsplash

Tijdens het onderzoek, uitgevoerd door de Britse Coventry University in samenwerking met Murray Uniforms, heeft men gekeken naar de invloed van bedrijfskleding. In totaal werden er 2560 mannen en vrouwen van 16 tot en met 60 jaar oud bevraagd. Zij waren werkzaam in zeven verschillende bedrijven in Engeland en Europa en droegen allen bedrijfskleding. De mensen werkten op verschillende afdelingen zoals het magazijn, transport, in de winkel en op kantoor.

 

Onderzoek toont aan: medewerkers worden gelukkiger van betere bedrijfskleding

Tijdens het onderzoek is gekeken naar de relatie tussen het dragen van bedrijfskleding, het geluksgevoel en het gevoel van productiviteit.

Hieruit blijkt dat 22% zich beter voelt op het werk wanneer de kleding goed past. Dit gevoel was het sterkst bij vrouwen tussen de 25 en 34 jaar oud. Bij mensen boven de 50 had de bedrijfskleding de minste invloed op het geluksgevoel op het werk. Van de ondervraagden vond 81% dat kleding de mate van productiviteit kan verhogen.

Ook tijdens het sollicitatieproces blijkt kleding een belangrijke rol te spelen. Bij 71% van de sollicitanten heeft bedrijfskleding invloed op de keuze of ze wel of niet bij een bedrijf willen werken.

 

Algemene invloed van bedrijfskleding

Zoals de vaste lezers wel weten, ben ik dol op dit soort feitjes. Maar echt nieuw is het voor mij niet. Diverse onderzoeken hebben al op verschillende manieren aangetoond dat werkkleding invloed heeft op het gevoel en gedrag van de mensen die dit dragen. Zo toonde een Australisch onderzoek aan dat slecht zittende dameswerkkleding ervoor kan zorgen dat vrouwen in technische functies zich onveilig voelen. Ook hebben ze hierdoor het idee dat ze minder hard kunnen werken dan hun mannelijke collega’s.

Maar ook thuis blijkt kleding invloed te hebben op hoe we presteren. Zo heeft 83% van de mensen een productief gevoel wanneer ze tijdens het thuiswerken smart casual kleding dragen.

Nu blijkt dit dus ook het geval te zijn bij bedrijfskleding. Geen verrassing, maar wel leuk om te weten. En natuurlijk goede marketing voor de leveranciers van werkkleding.

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge