De kracht van roze op de werkvloer

Roze is een kleur die vaak wordt geassocieerd met meisjes en vrouwelijkheid. Meestal ook met zachtheid en liefde. Dit zijn nu niet bepaald de thema’s waar je aan denkt wanneer het gaat om werk. Roze wordt dan ook weinig gedragen in zakelijke omgevingen. Behalve door juriste en coach Kim Hendriks. Bij haar zie je deze kleur overal terugkomen, zowel in haar kleding als in haar zakelijke uitingen. En dat valt in de harde, juridische wereld op. Waarom heeft ze hiervoor gekozen en werkt deze kleur haar ook wel eens tegen haar? Tijd voor een gesprek…

De kracht van roze op de werkvloer

 

Ik ken je nu anderhalf jaar en waar Kim is, daar is roze. Waar komt de liefde voor deze kleur vandaan?

”Roze is voor mij een kleur waar ik blij van word. Niet alleen qua kleding, maar ook in mijn interieur grijp ik snel naar roze. Daar is mijn man alleen niet altijd even blij mee. Maar het heeft iets zachts, iets liefelijks. En daar houd ik gewoon van. Ik ben van de zachte benadering, de positiviteit. Ik combineer de kleur vaak met wit, zwart en goud.”

 

De kracht van roze op de werkvloerFoto: website Hendriks Meesteradvies

 

Was het een bewuste keuze om deze kleur ook voor je zakelijke uitstraling te gebruiken?

”Omdat de kleur heel dichtbij mijzelf staat, gebruik ik hem ook voor mijn werk. Ik laat het in mijn kleding, op mijn website en via social media terugkomen. Ook in presentaties trouwens. Het is eigenlijk gewoon mijn huisstijl geworden. Maar ik heb nooit heel bewust voor roze gekozen.

Ik merk wel dat je met de kleur, in combinatie met natuurlijk je karakter en persoonlijkheid, een bepaald type klant aantrekt. Op het moment dat ik voor mijzelf ging werken ben ik hier ook over na gaan denken. Mijn ideale klant is de vrouwelijk ondernemer. En ja, met deze kleur trek je vaak wel vrouwen aan. Hoewel ik merk dat er ook steeds vaker mannelijke klanten naar mij toe komen.”

 

Zijn er ook momenten dat je bewust voor een andere kleur kiest?

”Zeker. Wat je draagt heeft veel invloed op hoe je overkomt. Het roze pak dat je ziet op mijn website, die draag ik bijvoorbeeld tijdens presentaties. Dit pak is voor de momenten dat ik de aandacht mag trekken. Dat is ook wat ik als coach aan mensen wil meegeven: je mag jezelf laten zien.

Maar ik heb ook veel zwart en soms draag ik donkerblauw. Dat zijn typische zakelijke kleuren die ik aantrek wanneer ik niet zo de behoefte heb om op te vallen. Bijvoorbeeld wanneer ik een overleg heb met andere juristen. Het is namelijk nooit mijn bedoeling om met mijn kleding te provoceren.”

 

De kracht van roze op de werkvloerFoto’s: Instagram pagina Hendriks Meesteradvies

 

Zijn er mensen die het provocerend vinden of negatief reageren?

”Ik krijg wel vaak opmerkingen over mijn kleding, maar meestal zijn deze positief. Mannen grappen wel eens met bijnamen zoals Pink Panther of ze zeggen dat ik een zuurstok pak aan heb. Ik kan er wel om lachen.

Ik vind het ook leuk wanneer mensen er iets over zeggen. Kennelijk maakt het mij toegankelijk. Dat is ook wat ik wil. Mensen denken bij juristen vaak aan een dure en onoverzichtelijke werkwijze, gecombineerd met een formele houding. Maar dat is niet wie ik ben. Om die reden zet ik mijzelf ook neer als ‘The Lawyer of Attraction‘. Ik geloof niet in juridisch geneuzel, moeilijke woorden en conflicten. Ik geloof in positiviteit, in warmte en harmonie. Wanneer dit je uitgangspunt is, dan trek je dit ook aan in je werk. Roze is dan misschien geen zakelijke kleur, mij ondersteund het wél bij deze visie.”

 

 

 

One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge