Deze week lekte een interne mail van de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs uit. In deze email kondigde de bank aan dat de dresscode versoepeld zal worden. Als aanleiding werd aangegeven dat de werkplekken tegenwoordig steeds meer veranderen naar een casual omgeving.
Om die reden vindt de bank dat men wat meer flexibel om moet gaan met de dresscode. Dat zou er ook voor zorgen dat mensen zich prettiger voelen bij de bank. Ze geven aan dat hun klanten zich over hele wereld begeven en dat de medewerkers van de bank zich moeten kleden naar de verwachtingen van de desbetreffende klant. De e-mail wordt afgesloten met de mededeling dat een casual kledingstijl vanzelfsprekend niet is toegestaan en dat iedereen wel weet wat hij of zij kan dragen op het werk.
Geschiedenis van de dresscode
Voordat ik inga op de consequenties van deze e-mail, wil ik eerst eens gaan kijken naar de dresscode die tot op heden werd gehanteerd. Goldman Sachs is een organisatie die, wat betreft de kleding, wereldwijd bekend staat om de formele pakken.
Dat het uiterlijk een belangrijke rol speelt, blijkt ook wel uit de regels met betrekking tot de horloges. Iedere functie binnen het bedrijf is namelijk gekoppeld aan een bepaald type horloge. Zelfs als stagiair verwacht men dat je met een Rolex Oyster van een slordige €8650 om je pols op het werk verschijnt. Het was een ex-medewerker van het bedrijf die een paar jaar geleden deze ongeschreven regels bekend maakte.
Ondanks de formele omgeving deed de bank een aantal jaren geleden ook al een poging om de dresscode te versoepelen. Zo riep een manager destijds dat zowel de heren als de dames best in een korte broek op het werk mochten komen. Daar voegde hij wel aan toe dat hij dit zelf nooit zou doen.
Kleden naar de klant
Laten we even kijken naar de email zelf. Daarin wordt als eerste gezegd dat de werkplekken tegenwoordig steeds meer casual worden. Oké, daar hebben ze een goed punt. Ondanks het feit dat de medewerkers bij banken eigenlijk nog altijd in een net pak lopen, is dit een trend die over het algemeen wel steeds meer wordt doorgevoerd.
Vervolgens wordt er aangegeven dat de klanten van Goldman Sachs zich over de hele wereld bevinden en dat de medewerkers zich moeten kleden naar de verwachtingen van de desbetreffende klant. Wacht even… lees de zin nog eens een keer.
Je hebt als bedrijf dus klanten over de hele wereld. Ieder land heeft een andere cultuur, andere gebruiken en verwachtingen. Daarnaast kan de cultuur ook nog per organisatie verschillen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat ieder persoon ook nog andere verwachtingen heeft op basis van zijn of haar achtergrond, ervaringen, persoonlijke smaak, functie en ga zo maar door.
Iedereen weet het wel…
Naast het uitvoeren van je functie verwacht de bank dus ook dat jij internationaal op de hoogte bent van de verschillende culturen, gebruiken, normen en waarden van de klanten waar je mee werkt. En vervolgens moet jij in staat zijn om niet alleen in te schatten wat deze klant verwacht, maar dit ook door te vertalen naar je kleding. Bijzonder.
Gezien de toon van de email lijkt het er niet op dat Goldman Sachs budget vrij heeft gemaakt voor een stylist. Iemand die trainingen geeft over hoe je hiermee om kunt gaan of waar je heen kunt voor vragen. Dat lijkt mij in dit geval geen overbodige luxe. Zeker niet wanneer je kijkt naar het feit dat er toch best wat geld in deze organisatie rond gaat én dat zij daarnaast een reputatie hoog hebben te houden.
Wat dan wel?
Het is zonde dat ze het op deze manier hebben aangepakt. Op dit moment wordt er in verschillende media gesproken over de dresscode en iedereen heeft dezelfde vraag: wat kunnen de mensen bij Goldman Sachs nu wél gaan dragen? Dit is een vraag die de medewerkers vanzelfsprekend ook gaat bezighouden. Met een beetje goede voorbereiding en het inwinnen van communicatief advies had het management kunnen weten dat dit zou gaan gebeuren.
Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat iemand het zelf maar moet uitzoeken. In plaats daarvan hadden ze bijvoorbeeld, net zoals Starbucks dat al jaren doet, een boekje kunnen maken met duidelijke regels. Bij de koffieketen mogen medewerkers tegenwoordig ook gewoon tatoeages laten zien en fel gekleurde kapsels dragen. Maar ondertussen zijn de regels wél heel duidelijk. Dat is precies waar Goldman Sachs hier de plank mis slaat: het is onduidelijk. En dat zorgt er weer voor dat mensen onnodig veel tijd gaan besteden aan het twijfelen over hun kleding.
Een boekje met regels zorgt dat misschien nog wel voor discussies over meningen, maar het schept wel duidelijkheid. En dat is wel zo fijn.
Eén dag na publicatie van dit artikel werd ik geïnterviewd door Editie NL over dit thema. De uitzending is via onderstaande video te bekijken.
Groetjes,
Aileen