Want to read in English? Click here
Wanneer ik spreek over ontwikkelingen op het gebied van werkkleding, dan praat ik (vaak onbewust) over de westerse cultuur. Hier zijn we vooral bezig met functionaliteit en comfort. Maar in andere delen van de wereld spelen weer hele andere zaken een belangrijke rol. Neem bijvoorbeeld India. De Indiase vrouwenwerkkleding ontwikkelt zich anders dan in het westen. In dit artikel leg ik je uit wat zij belangrijk vinden en hoe hun lokale ontwerpers daar tegenaan kijken.
Culturele indentiteit
Wie een snelle blik werpt op de Indiase kledingstijl, zal al snel zien dat alleen al de stoffen anders zijn. Tenminste, anders dan wat de mensen in het westen dragen. Waar veel mensen hier een effen pak dragen bij zakelijke gelegenheden, kleedt men zich in India over het algemeen frivoler. De stoffen zijn kleurrijker, vaker voorzien van patronen en versiersels.
Volgens de Indiase modeontwerper Gaurang Shah komt dit door de geschiedenis van het land. De ingewikkelde weefsels van traditionele handgeweven sari’s (zie afbeeldingen hieronder) zijn een belangrijke weerspiegeling van de cultuur. En dat is ook precies wat men daar zo belangrijk vindt: vakmanschap en cultuur. Waar in het westen werkkleding met machines wordt gemaakt en vooral functioneel en uniform moet zijn, is men in India trouw gebleven aan de culturele identiteit.
Indiase vrouwenwerkkleding ontwikkelt zich anders dan in het westen
Toch ziet Sangeetha Velu, een andere modeontwerper, dat het westen steeds meer invloed heeft op de zakelijke kledingstijl van Indiase vrouwen. Volgens hem wordt de traditionele sari en salwar kameez (zie foto hieronder) steeds vaker ingeruild voor de blouse en pantalon. Dit is onder meer een gevolg van de maatschappelijke veranderingen en economische liberalisering. Steeds meer vrouwen werken en laten zich inspireren door zowel lokale als internationale modetrends.
In eerste instantie waren de vrouwen geneigd om de kledingstijl van mannen op het werk over te nemen. Op die manier wilden zij vooral gelijkheid uitstralen. Maar inmiddels gebruiken vrouwen verschillende trends om hun persoonlijkheid en professionaliteit te laten zien.
Volgens Gaurang Shah is het in de moderne tijd noodzakelijk voor vrouwen om hun werkkleding aan te passen.
“Historisch gezien hebben zowel jonge als oudere vrouwen in verschillende delen van India verschillende rollen gespeeld, van het leiden van huishoudens tot het leiden van bedrijven, en ons textiel heeft deze diversiteit altijd weerspiegeld. Traditioneel symboliseren sari’s gratie, kracht en veelzijdigheid, perfect aansluitend bij de veelzijdige rollen van Indiase vrouwen. Naarmate vrouwen zich in verschillende beroepen hebben gewaagd, heeft ons textiel zich in de loop van de tijd aangepast. (…) Deze evolutie weerspiegelt niet alleen de veranderende modetrends, maar ook de veerkracht en dynamiek van Indiase vrouwen op de arbeidsmarkt.”
Grote contrasten
De nieuwe uniformen van Air India laten goed zien hoe het land traditionele kostuums combineert met de westerse kledingstijl. De piloten dragen een klassiek, donkergrijs pak met gouden knopen. Dit pak wordt over de hele wereld door piloten gedragen, maar laat weinig zien van de Indiase cultuur. Aan de andere kant kan het contrast met de uniformen van de stewardessen haast niet groter zijn.
Zij hebben een lap stof op traditionele wijze om zich heen gedrapeerd. Deze wordt gecombineerd met de wijde, dunne broeken die je veel ziet in India. Maar ondertussen is er ook een blazer, die door de perfecte kleurencombinatie amper opvalt.
Ik vind het mooi om te zien hoe de vrouwen in India enerzijds trouw blijven aan hun cultuur, maar anderzijds zich ook laten inspireren door andere werelddelen.
Wat vind jij van deze ontwikkeling?
Groetjes,
Aileen