Is bedrijfskleding bij AFAS Software een 1 aprilgrap?

De LinkedIn-post die AFAS Software een paar dagen geleden plaatste, heeft nogal wat stof doen opwaaien. Daarin werd aangekondigd dat iedereen binnen de organisatie bedrijfskleding moet gaan dragen. Hoewel het IT-bedrijf serieus ingaat op alle vragen die worden gesteld, denken velen dat het om een 1 aprilgrap gaat. Maar klopt dat ook?

Is bedrijfskleding bij AFAS Software een 1 aprilgrap?
Nieuwe bedrijfskleding AFAS Software | Foto: AFAS Software

Vreemd verhaal

Bij het zien van het bericht op LinkedIn lees ik in eerste instantie niets geks. Ik heb vaker gezien dat een organisatie nieuwe bedrijfskleding aankondigt. Vaak hebben mensen een mening over de kleding. Maar in dit geval wordt er in de reacties geen woord gerept over wat de medewerkers moeten dragen. Het gaat vooral om het feit dat de ‘uniforme kleding,’ zoals het bedrijf het zelf noemt, wordt ingevoerd. Want waarom zou een bedrijf dat software verkoopt dit doen?

Wanneer ik doorklik naar het persbericht, lees ik dat de nieuwe kleding overal gedragen moet worden. Dus zowel op kantoor, bij klanten als tijdens online meetings. Het is nogal een rigoureuze stap. Het gaat nu nog enkel om donkerblauwe polo’s, maar in de toekomst zullen er meer items bijkomen.

Schooluniform als inspiratie

Er staan wel een aantal bijzondere dingen in het nieuwsbericht. Zo zegt Britt Breure, directeur HR & CSR bij AFAS, dat ze zich hebben laten inspireren door schooluniformen. Met de kleding willen ze gelijkheid op de werkvloer creëren. Dat is natuurlijk een vreemde vergelijking. We hebben het over volwassen mensen die werkzaam zijn binnen een softwareorganisatie. Zullen die zich de hele dag bezighouden met wat hun collega’s dragen en ze daarom gaan pesten? In theorie zou het kunnen, maar in praktijk verwacht ik vooral dat deze mensen bezig zullen zijn met hun werk. Dat hoop ik tenminste. Daar krijgen ze immers voor betaald.

Volgens Breure lost de kleding een aantal problemen op. “Bovendien zorgt het ervoor dat er geen discussie meer is over wat gepaste kleding is. Omdat we de kleding kosteloos verstrekken, jagen we de medewerkers niet meer op kosten om representatief gekleed te gaan.”

 

bedrijfskleding bij AFAS Software vanwege problemen met dresscode

Ik snap de gedachte dat bedrijfskleding een einde maakt aan discussies over een representatief uiterlijk. Maar wie een goede dresscode opstelt, heeft daar weinig last van. En dat is vaak waar het misgaat bij bedrijven. De dresscode wordt even snel op papier gezet en men gaat ervan uit dat iedereen deze paar zinnen op dezelfde manier interpreteert. Als je er goed voor gaat zitten en je er echt in verdiept, al dan niet met een expert erbij, weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is. Een goed voorbeeld daarvan is Starbucks. Het bedrijf is best soepel wanneer het gaat om zichtbare tatoeages en felgekleurde haren. Maar er zijn ook bepaalde zaken die écht niet mogen en dat is duidelijk omschreven in een dresscodehandboek.

Nu weer even terug naar het softwarebedrijf. Ze zeggen dat de kleding kosteloos wordt verstrekt en dat ze daarom mensen niet op kosten jagen. Het is de eerste keer dat ik een beetje moet lachen om het nieuwsbericht. Natuurlijk wordt deze kleding kosteloos verstrekt! Juridisch gezien mag je helemaal geen geld vragen voor bedrijfskleding. En als een polo voldoende is om er representatief uit te zien, waarom zou je dan je medewerkers op kosten jagen? Wanneer je een driedelig maatpak verlangt, dan begrijp ik dat dit een serieuze investering is voor de mensen die er werken. Maar een polo valt wat mij betreft in de categorie van basic werkkleding.

 

bedrijfskleding moet zorgen voor grip op de keten 

Het citaat wordt op een bijzondere manier afgesloten. ”Tenslotte is ook duurzaamheid een belangrijke reden voor deze keuze. Met de kledinglijn hebben we meer grip op de keten en het behalen van onze CSR-doelstellingen.”

Wat staat hier nu precies? Dat duurzaamheid een belangrijke reden is. Maar waarom en hoe dat ingevuld gaat worden, daar lees je verder niets over. Ook ‘grip op de keten’ en ‘behalen van CSR-doelstellingen’ begrijp ik niet helemaal. Dit zijn echte corporate termen die zonder uitleg lastig te koppelen zijn aan bedrijfskleding. Hoezo krijg je met deze kleding grip op de keten? Is het niet vooral grip op wat de medewerkers dragen? Grip op de dresscode? Dit soort zinnen creëren vooral vragen in plaats van duidelijkheid.

Wie denkt dat de vragen hierbij ophouden, komt bedrogen uit. Want vervolgens staat er dat er ”een hoogwaardige polo met zowel korte als lange mouwen in een unisex- en damesmodel” is. Als kenner van bedrijfskleding moet ik hier heel hard om lachen. Unisekskleding is inderdaad niet uniseks, maar gemaakt voor mannen. Er is alleen een ander label aan gehangen. Dus indirect klopt de zin wel. Ze hebben een model voor mannen en vrouwen. Maar het mannenmodel noemen ze alleen uniseks. Ook dit is weer een stukje tekst dat wat onhandig overkomt. Als ze de dresscode op dezelfde manier hebben beschreven als dit nieuwsbericht, dan begrijp ik dat er vaak discussies zijn. En dat men daar geen grip op heeft.

 

Is bedrijfskleding bij AFAS Software een 1 aprilgrap?

Onderaan lees ik dat AFAS voor de bedrijfskleding heeft samengewerkt met pakkenmerk Oger. Dit is ook meteen de reden dat ik twijfel of het wel echt om een 1 aprilgrap gaat. Zouden ze deze ludieke actie samen hebben opgetuigd? En hebben ze daarvoor polo’s met logo’s en een complete video laten maken? Het zou best kunnen, maar ik twijfel eraan.

Denk jij dat de bedrijfskleding van AFAS een 1 aprilgrap is?

 

Groetjes,

Aileen 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge