Mondkapjes: dit worden de trends

Sinds enkele weken zijn we in een nieuwe fase beland. De mondkapjes-fase. Tijdens het reizen met het openbaar vervoer, in vliegtuigen, bij nagelsalons en ook op straat is het steeds normaler om mensen hiermee te zien. Wat betekent dit voor de manier waarop wij ons presenteren in de zakelijke omgeving? Hoe gaat het mondkapje zijn plaats vinden in een representatieve wereld?

Mondkapjes: dit gaan de trends worden
Katoenen mondkapje en das via stropdassenwinkel.nl (E.L. Cravatte)

 

Ik sprak erover met Dennis van Egmond die met zijn bedrijf E.L. Cravatte over de hele wereld zakelijke accessoires verkoopt. En je kunt er nu ook katoenen mondkapjes kopen. Welke trends ziet hij ontstaan, welke kleuren zijn populair en hoe gaan we dit nieuwe accessoire in de toekomst combineren? Ik mocht het hem allemaal vragen…

 

Dennis, jij bent al begonnen met het verkopen van mondkapjes voordat we wisten dat we het moesten gaan dragen. Waarom heb je dat eigenlijk gedaan?

”Dat klopt. Wij zijn eind april begonnen met de van verkoop niet-medische mondkapjes. We merkten dat, ondanks dat het nog nergens verplicht was, er wel veel over werd gesproken. Daarom hebben we contact opgenomen met een klant van ons die gespecialiseerd is in maatpakken. 

We zijn samen op zoek gegaan naar goede stoffen en locaties waar we de mondkapjes konden laten maken. Omdat er destijds veel bestellingen met mondkapjes vanuit China werden afgekeurd wilden we de productie dichtbij huis laten plaatsvinden. Zo konden we erop toezien dat het allemaal veilig en goed gebeurde. Uiteindelijk hebben we meerdere ateliers in Nederland gevonden. Maar dat liep een beetje uit de hand…”

 

Wat gebeurde er dan?

”Toen op zes mei uitlekte dat mondkapjes verplicht werden in het openbaar vervoer, werden er ineens heel veel besteld. Maar na de officiële persconferentie waarin de maatregel bekend werd gemaakt, lag onze website bijna plat. We bleken de enige webshop te zijn die wasbare stoffen maskers aanbood én ze op tijd kon leveren. Ze kosten maar 4,95 en zijn ook nog eens gemaakt van een dikke kwaliteit katoen. 

In twee dagen tijd verkochten we tienduizenden maskers, allemaal aan consumenten. Met een bedrijf van zes mensen. Zie je het voor je? We hebben snel mensen ingehuurd die de maskers allemaal stuk voor stuk moesten inpakken. Met maskers op en handschoenen aan. Gekkenhuis was het. En toen kwamen de bedrijven, en dat maakt het ook weer interessant.”

 

Hoezo werd het toen interessant?

”We bedrukken al jaren accessoires, van dassen tot aan vlinderstikken en sjaals. Nu ineens wilde bedrijven ook een logo op een mondmasker. Logisch, maar hoe ga je zo iets mooi op een masker verwerken? Daar moet je dan opnieuw naar gaan kijken. Ook wil iedereen weer een eigen kleur.

Nagelsalons en schoonheidsspecialisten bestellen vaak witte mondmaskers. Maar we hebben ook een luchtvaartmaatschappij die voor blauw kiest en een bloemenleverancier die oranje mondkapjes wilde bestellen omdat deze kleur in hun logo is verwerkt. Bij de zakelijke bedrijven en in het openbaar vervoer wordt er vaak gekozen voor donkerblauw of zwart. Zwart is trouwens ook populair bij chique clubs en restaurants.”

 

Maar ik zie in de webshop dat consumenten deze kleuren ook gewoon kunnen kopen…

”Ja, dat klopt. Steeds wanneer wij een grote bestelling van een bepaalde kleur krijgen, dan zorgen we altijd dat er ook wat extra op voorraad ligt. Zo kan het bedrijf bijbestellen als daar behoefte aan is, maar ook consumenten als ze een keer een andere kleur willen dragen. Want het gaat vanzelf een modieus item worden dat mensen willen combineren.”

 

Op welke manier denk jij dat het gecombineerd gaat worden?

”Heren die bijvoorbeeld een bepaalde kleur das dragen op kantoor, die vinden het fijn als het mondkapje hier ook bij past. Je gaat toch naar je werk en loopt misschien over straat met een mooi pak. 

Of denk aan de kleur van je jas. Als je een blauwe jas hebt en een zwarte, dan is het toch wel leuk als je mondkapje hierbij past. Dan staat een witte variant natuurlijk nét wat minder leuk.”

 

Het gaat dus behoren tot de outfit die je gaat klaarleggen voordat je naar het werk gaat?

”Precies! Daarom zijn we nu al bezig om in onze webshop combinaties te maken met verschillende soorten accessoires. Zo heeft ieder katoenen mondkapje een code. Wanneer je de laatste cijfers van deze code in het zoekscherm invult, dan zie je alle producten uit de webshop die dezelfde kleur hebben. Zo wordt het makkelijker om te combineren.

Binnenkort zullen we bij de katoenen mondkapjes ook suggesties laten zien waardoor je de bijpassende accessoires direct ziet staan. Dat doen we ook altijd met dassen en pochetten. Hoewel je officieel deze twee items niet in dezelfde kleur hoort te dragen doen velen het wel. Mensen houden van gemak. Draag je accessoires in dezelfde kleur, dan weet je zeker dat het bij elkaar past. Niet iedereen heeft immers gevoel voor kleur. En zo is het ook met de mondkapjes. Je wilt er stijlvol uitzien, dus tijd om deze zaken met elkaar te matchen. En laten we eerlijk zijn, dat maakt het dragen ervan ook wel een stuk leuker.”

Meer weten over het gebruik van katoenen mondkapjes? Check dan de Q&A pagina die Dennis heeft gemaakt met de meest gestelde vragen en antwoorden. 

 

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met E.L. Cravatte . Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge