Pakistan International Airlines eist ondergoed onder uniform

Pakistan International Airlines (PIA) vindt dat de bemanning op hun vliegtuigen er niet voldoende representatief uitzien. En dus besloot de luchtvaartmaatschappij een memo op te stellen met wat eisen rondom het uiterlijk. Dat is geen gek idee, maar wel wanneer het gaat om het ondergoed dat wordt gedragen. En als je denkt dat het niet erger kan, komt PIA ook nog eens met een tenenkrommende reactie…

Foto:  John McArthur – Unsplash

Pakistan International Airlines eist ondergoed onder uniform

In de memo, die op 30 september werd rondgestuurd, schreef het bedrijf dat de bemanning verplicht is om ondergoed onder het uniform te dragen. Een gebrek aan goede (onder)kleding zou een slechte indruk achterlaten en dus een negatief beeld schetsen van de luchtvaartmaatschappij. In de memo verwijt PIA het personeel dat ze niet voldoende op hun uiterlijk letten.

‘Er is met grote bezorgdheid waargenomen dat een paar cabinepersoneelsleden de neiging hebben zich nonchalant te kleden tijdens intercityreizen, verblijven in hotels en bezoeken van verschillende gelegenheden. Dergelijke kleding laat een slechte indruk op de kijker achter en geeft een negatief beeld van niet alleen het individu, maar ook van de organisatie. (…) De kleding die door mannen en vrouwen wordt gedragen moet in overeenstemming zijn met onze culturele en nationale moraal’ , aldus de memo die is rondgestuurd door de PIA General Manager, Aamir Bashir.

Gebruikt en verdraaid

De tekst, en vooral het advies om ondergoed te dragen, schoot bij de medewerkers in het verkeerde keelgat. Al snel belandde de memo in handen van de media en werd er schande over gesproken. Binnen 24 uur kwam de luchtvaartmaatschappij met een excuus. 

“Ondanks het feit dat de geest achter het advies was om voor de juiste kledingvoorschriften te zorgen, kwam het standaardbulletin per ongeluk uit met een ongepaste woordkeuze. (…)Persoonlijk heb ik spijt en ben er volledig van overtuigd dat de woorden in deze context beschaafder en passender hadden kunnen zijn in plaats van gepubliceerde woorden, die helaas op een negatieve wijze worden gebruikt en verdraaid in de richting van laster van het bedrijf.” schrijft PIA’s Chief HR Officer.

Pakistan International Airlines biedt excuses aan

Ik moest lachen toen ik de reactie las. Oké, dus eerst geven ze toe dat de woordkeuze onhandig is. Dit suggereert al dat ze er eigenlijk wel achter staan, maar een ander woord hadden moeten kiezen. Ofwel, je mag je personeel verplichten om ondergoed te dragen, maar moet dit op een andere manier vragen. Hoe je dat moet doen, daar wordt verder niet op ingegaan.

Daarna wordt het woord ‘spijt’ gebruikt omdat ‘de woorden in deze context beschaafder en passender hadden kunnen zijn’. Tot zover vond ik het een goede reactie. Maar als afsluiter kiest PIA ervoor om nog even uit te halen naar de mensen die het nieuws hebben gebracht. Want de woorden zouden op een negatieve wijze worden gebruikt en verdraaid in de richting van laster van het bedrijf.

Wacht eens even. Nu lijkt het alsof de media de memo op een verkeerde manier naar buiten heeft gebracht met als doel om het bedrijf imagoschade toe te dienen. Maar daarvoor geeft het bedrijf zelf toe dat ze een fout hebben gemaakt en daarvoor excuses aanbieden. Het is niet de fout van de media dat het bedrijf slecht in het nieuws komt. Dit heeft het bedrijf zichzelf aangedaan door eisen te stellen aan het ondergoed van de medewerkers. 

Na sorry komt niks meer

Ik moest direct denken aan een column die Pieter Derks in 2018 voorlas op de radio. Hierin vertelde hij hoe je op een goede manier een excuus kunt aanbieden. In zijn verhaal stond één ding centraal: na een excuus komt geen ‘maar’ of een verhaal.

Dat geldt niet alleen voor individuen, maar ook voor bedrijven. Als jij je excuses aanbiedt, laat het daar dan ook bij. Alles wat daarna komt, dat kan alleen maar afbreuk doen aan je excuses. 

En een kleine tip van mij: schrijf niet zomaar een dresscode op, maar controleer eerst of dat juridisch gezien ook is toegestaan. Uit het verleden is gebleken dat je in sommige gevallen eisen mag stellen aan het ondergoed van je medewerkers, maar dat is zeker niet in alle gevallen van toepassing.

Groetjes,

Aileen

P.s: Wil je meer weten over werkkleding in de luchtvaart? Check dan mijn boek Op hoge hakken in de wolken. Te koop via o.a. Bol.com.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge