Pakketjes stelen met PostNL kleding blijkt super makkelijk

Door het dragen van bepaalde bedrijfskleding of uniformen krijgen mensen meer voor elkaar dan wanneer ze vrijetijdskleding aan hebben. Ondanks dat dit bekend is, zijn veel bedrijven zich niet bewust van de gevaren die hierbij komen kijken. Zo ook niet PostNL, die hun kleding (inclusief logo) zelfs online verkocht. En dat bleek een grote fout…

De PostNL kleding

Het gevaar werd recent aangetoond door onderzoeksjournalist en YouTuber Darshan Boerema. In zijn laatste video laat hij zien hoe hij via de webshop van PostNL kleding kan kopen. Deze webshop is officieel gemaakt voor de leden van de personeelsvereniging van PostNL. Zij kunnen hier vrijetijdskleding kopen, een soort merchandise. 

Het is dus geen officiële bedrijfskleding, maar het lijkt er wel erg op. Op onderstaande foto’s zie je de kleding die verkocht werd via de website.

Pakketjes stelen met PostNL kleding blijkt super makkelijk

Op de Instagram foto’s van PostNL kun je zien welke bedrijfskleding de postbezorgers dragen.

Wanneer je de vrijetijdskleding en bedrijfskleding naast elkaar legt, dan zie je een verschil. Maar de kleuren, logo’s en stijlen zijn vrijwel identiek. Bij de vrijetijdskleding heeft men gekozen voor een ronde lijn vanaf de zijkant, terwijl bij de bedrijfskleding deze lijn vanaf de bovenkant is geplaatst. Dat is één van de weinige verschillen. En omdat het logo van PostNL ook op de vrijetijdskleding duidelijk te zien is lijkt het op bedrijfskleding.

 

Pakketjes stelen met PostNL kleding blijkt super makkelijk

Ondanks dat de webshop gemaakt is voor de personeelsvereniging, heeft Boerema er gewoon kleding besteld. Het is namelijk een openbare website en iedereen kan er een bestelling plaatsen.

In de YouTube video is te zien dat Boerema in de bestelde kleding naar een PostNL punt gaat. En wat blijkt? Zonder het tonen van een legitimatie of personeelspas kan hij de pakketjes die daar staan opgeslagen meenemen. Sterker nog, hij kan ze zo uit een kast halen. De kast staat in een looppad waar mensen de hele dag voorbij komen en staat niet op slot. In theorie zou dus iedereen, ook zonder PostNL kleding, deze pakketjes mee kunnen nemen.

 

PostNL haalt website offline 

Verbaasd belt Boerema Shara Teamwear op, het bedrijf achter de webshop. Boerema vertelt over zijn ervaring en hoort dat het bedrijf alleen verantwoordelijk is voor de website. Zij geven wel aan dat de namen van de klanten af en toe worden gecontroleerd door PostNL, maar dat het zeker geen waterdicht systeem is. Zo blijkt ook de bestelling van Boerema te zijn besproken met het postbedrijf, maar kreeg de eigenaar van de webshop te horen dat de kleding gewoon geleverd kon worden. 

Boerema besluit zijn ervaringen te delen met PostNL. Het bedrijf zegt geschrokken te zijn en heeft de kleding van de website verwijderd. 

 

Shara Teamwear en PostNL

Na het zien van de video blijft de naam Shara Teamwear in mijn hoofd zitten. De naam van het bedrijf impliceert dat zij zich bezighouden met kleding voor teams. Dat kan sportkleding zijn, maar ook bedrijfskleding. Hoe dan ook, het is geen naam voor een bedrijf dat zich enkel bezighoudt met het onderhouden van webshops.

Ik besluit het bedrijf online op te zoeken en snel kom ik erachter dat mijn vermoeden klopt. Shara Teamwear houdt zich inderdaad bezig met sport-en bedrijfskleding. In een brochure uit 2017 presenteert het bedrijf zich als leverancier en ontwerper van deze kleding.

”Bij Shara Teamwear bent u in staat om tegen betaalbare prijzen een geheel eigen kledinglijn – huisstijl – voor uw bedrijf te realiseren. Met u bepalen wij het ontwerp, logo’s etc. voor de kleding. Wij doen dit al voor gerenommeerde bedrijven zoals PostNL, KPN en het Leger Des Heils, maar ook voor veel kleine organisaties, scholen en bedrijven.”

Bij de tekst staan foto’s met voorbeelden, waar onder de kleding van PostNL. Het moge duidelijk zijn dat het bedrijf zich niet enkel heeft beziggehouden met de webshop. Sterker nog, waarschijnlijk is het ontwerpen en leveren van kleding de primaire taak van Shara Teamwear. De webshop lijkt eerder een gevolg daarvan te zijn.

Verder kan ik online niets vinden over deze kledingleverancier. Ze hebben een website, maar die geeft enkel een foutmelding weer. Ook op sociale media heeft het bedrijf geen pagina’s die meer vertellen over hun werk. 

 

Wie is verantwoordelijk?

Het is vreemd dat het bedrijf in de video heeft gelogen over hun rol. Mijn ervaring is dat bedrijven die kleding ontwerpen en leveren voor grote partijen hier juist trots op zijn. Dat is ook te zien aan de brochure van Shara Teamwear. Ze beschrijven PostNL als gerenommeerd bedrijf, wat het ook is, om zo hun potentiële klanten aan te spreken.

Toch besloot de woordvoerder aan de telefoon, ik vermoed de eigenaar van het bedrijf, zich enkel neer te zetten als website beheerder. Waarschijnlijk voelde hij de bui al hangen. Misschien wilde hij zich distantiëren van de situatie?

Natuurlijk is het postbedrijf uiteindelijk verantwoordelijk. Maar in mijn ogen zou een leverancier die kleding levert aan bedrijven hierin een belangrijke rol moeten spelen. Zij zouden bij het ontwerpen van de kleding moeten aangeven wat de gevolgen zijn van vrijetijdskleding dat lijkt op bedrijfskleding. Zeker bij een partij die een groot deel van de post in Nederland verzorgt is dit een belangrijk thema. 

 

Shara Teamwear is not amused

Met deze ideeën in mijn hoofd besluit ik contact op te nemen met Boerema. Ik ben benieuwd hoe hij hierover denkt. 

Hij blijkt verrast te zijn over de rol van Shara Teamwear. Tot op heden was hij in de veronderstelling dat zij enkel verantwoordelijk waren voor de website. Ik hoor ook dat het bedrijf de video zo snel mogelijk wilt laten verwijderen. Ze zijn niet blij met de manier waarop ze neergezet zijn. Ik snap waarom het bedrijf dit wilt. Ze verdienen waarschijnlijk geen geld met de webshop, maar met de kleding zelf. En daar zijn ze dan ook verantwoordelijk voor.

Ik vind het een interessante kwestie. Want als een bedrijf vrijetijdskleding laat maken en hier gebeurt iets mee dat niet mag, wie is er dan verantwoordelijk? In mijn ogen is het een gedeelde verantwoordelijkheid. Wanneer je de kleding verkoopt, dan ben je eindverantwoordelijk. Maar diegene die de kleding ontwerpt en levert heeft ook een belangrijke, adviserende rol. En dat is ook een verantwoordelijkheid.

Wat vinden jullie hiervan?

 

Groetjes,

Aileen

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge