Vorige week maandag publiceerde ik een artikel over de dresscode die vanaf 1 augustus in zou gaan voor de stewardessen van Qatar Airways. En vooral de bizarre eisen die daarin werden gesteld. Inmiddels heeft de luchtvaartorganisatie aangegeven de eisen in te trekken. Dat is goed nieuws, en toch weet ik niet of we écht kunnen juichen…
Wat was er aan de hand?
Mocht je het artikel niet hebben gelezen of het verhaal zijn vergeten, ik zal je even kort bijpraten.
Op 6 juli jl. stuurde Qatar Airways een interne memo naar Swissport, het bedrijf dat op Schiphol het grondpersoneel voor Qatar Airways organiseert. In deze memo stonden de nieuwe eisen rondom de dresscode opgesomd, die vanaf 1 augustus in zouden gaan. Zo moesten de (grond)stewardessen vanaf deze datum alle haren op hun onderarmen verwijderen, net zoals die op het gezicht. Ook moesten zij grijze haren verven, wat weer niet van toepassing was voor de heren. Want de heren mochten gewoon grijs haar hebben, net zoals armhaar en zelfs een snor op het gezicht was toegestaan.
Binnen Swissport waren de stewardessen niet bepaald gecharmeerd van deze nieuwe eisen en vervolgens werd de memo doorgestuurd naar de vakbond FNV. Stijn Jansen, die namens de FNV onder meer contact heeft met de medewerkers van Swissport, plaatste de foto’s van de interne memo op Twitter.
Ik werd via een lezer geattendeerd op de Tweet en besloot er een artikel over te schrijven. Ik zocht uit wat de huidige dresscode was bij Qatar Airways, las verhalen van (ex) medewerkers van deze luchtvaartmaatschappij, bracht de strijd van Swissport met hun concurrenten in kaart en de werkomstandigheden waar de grondstewardessen mee te maken hebben.
Dit mag niet onder de radar blijven
Ik schrijf vaker over dresscodes, maar dit keer was het anders. Meestal ben ik diegene die via de media hoort dat een bedrijf de eisen aanpast, alleen nu kon ik op internet nergens iets vinden over deze nieuwe dresscode.
Qatar Airways is dit jaar opnieuw uitgeroepen tot de beste luchtvaartorganisatie van de wereld en legt deze discriminerende en seksistische eisen zelfs op bij Nederlandse medewerkers op Schiphol. Waarom komt dit niet in het nieuws? En waarom lees ik op geen enkele internationale website hier iets over terwijl de eisen die een concurrent stelt met betrekking tot de kledingmaat wel wereldkundig wordt gemaakt?
Terwijl de geschokte reacties op mijn artikel dagenlang bleven binnenstromen raakte ik gefrustreerd. Het artikel had ik inmiddels ook in het Engels gepubliceerd en ik kon aan mijn statistieken zien dat zowel de Nederlandse als de Engelse versie erg goed werd gelezen. En toch bleef het stil in de media. Ik heb met Prettybusiness geen miljoenenbereik, maar ik wilde wél dat miljoenen mensen dit zouden weten. Want hoe meer mensen het zouden weten, hoe meer commotie er zou kunnen ontstaan. En dus hoe sneller Qatar Airways de druk zou voelen om er iets aan te doen.
Met deze gedachte besloot ik contact op te nemen met de media: kranten, grote online websites en televisiezenders. Ik stuurde een korte mail waarin ik de situatie uitgelegde, inclusief een link naar het artikel. Na een paar dagen stilte kreeg ik een aantal berichten en telefoontjes. Soms snapte ze de nieuwswaarde niet, soms wilde ze er een item over maken maar trokken zij zich op het laatste moment terug en gelukkig waren er ook een paar die er wel een item over wilde maken.
Drukke dagen
Wat volgde waren dagen vol whatsappjes en telefoongesprekken met de mensen die wél bereid waren om dit nieuws verder te verspreiden. Naar verschillende partijen werden telefoontjes gepleegd om uit te zoeken of er inmiddels al iets was veranderd. Na een aantal dagen bleek Qatar Airways toch af te zien van hun nieuwe regels. Deze regels, die in de interne memo vrij dwingend werden opgelegd, werden nu ineens door Qatar Airways ‘concept-richtlijnen’ genoemd.
Ook Swissport gaf nu aan dat ze deze eisen niet accepteerden. Een signaal dat hun medewerkers, die als grondstewardess voor Qatar Airways werken, eerder duidelijk niet hebben gekregen. Want anders was de memo natuurlijk niet bij de vakbond terecht gekomen…
Uit interne bronnen blijkt ook dat ondanks de uitspraken van Swissport en Qatar Airways niet eens alle grondstewardessen op de hoogte zijn van het feit dat dit is ingetrokken.
Goed nieuws dus?
Tot in hoeverre de druk vanuit de media, de vakbond en wellicht Swissport heeft meegeholpen, dat weet ik niet. Maar het is fijn dat deze luchtvaartmaatschappij heeft ingezien dat ze over een grens zijn gegaan.
Het is nu alleen de vraag of er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen. De regels waar men nu sowieso aan moet voldoen gaan misschien wat minder ver, maar zijn zeker niet minder discriminerend. Want de lange lijst met de huidige eisen geldt nog steeds alleen voor vrouwen. En mensen met gekruld haar en dus ook kroeshaar moeten dit volgens de huidige regels stijl dragen. Deze eis alleen al zijn discriminerend, iets waar op dit moment in Amerika zelfs wetten voor zijn opgesteld. Je mag mensen moet kroeshaar daar niet verplichten om hun haren glad te maken.
Veel geleerd
De afgelopen twee weken zijn voor mij zeer leerzaam geweest. Niet alleen door alle gesprekken, maar ook door de informatie die het mij heeft opgeleverd. Helaas kan ik niet alles openlijk delen op mijn blog, aangezien sommige mensen daarmee in de problemen kunnen komen op het werk. Wat ik ook heel goed begrijp.
Gisterenavond heeft het Financieel Dagblad een artikel gepubliceerd over dit verhaal, maar ondanks de contacten die ik nu heb met kranten en televisie durf ik niet te zeggen wie er nog meer iets met dit verhaal gaat doen. Ik heb immers gemerkt hoe snel men van gedachte kan veranderen om er wel of niet iets over te schrijven of uit te zenden.
Het FD heeft mij trouwens niet op de hoogte gesteld over het feit dat ze dit artikel gingen publiceren, ik kwam er per toeval achter. Dus mocht je zien dat er ergens over wordt geschreven, dan zou ik het leuk vinden om getagd te worden. Ik ben natuurlijk benieuwd waar het verder terecht komt.
Want laten we duidelijk zijn; dresscodes zijn een goede manier om een representatieve uitstraling te creëren, maar ook als werkgever kun je niet alles vragen en sta je niet boven de wet.
Groetjes,
Aileen
Update 05/08/2019
Stijn Jansen heeft namens de vakbond FNV aangegeven dat mijn blog onder meer heeft bijgedragen aan het intrekken van de dresscode. Inmiddels heeft het verhaal over Qatar Airways in vijf kranten gestaan: Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad, Noordhollands Dagblad, De Gooi-en Eemlander en, zoals genoemd, het Financiele Dagblad. Ook ben ik geïnterviewd door Noord-Holland radio. Het gesprek is te beluisteren via de website en start vanaf ongeveer 22:55 minuten.