Nu de piek van het virus in veel landen achter de rug is, pakken steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun werk weer op. Dat betekent dat er langzamerhand weer gestart gaat worden met passagiersvluchten. En dat heeft ook consequenties voor de zo geliefde stewardessenuniformen…
Stewardessenuniformen worden ingeruild voor beschermde pakken
Qatar Airways maakte vorige week bekend dat het vliegend personeel al enkele weken niet meer werkt in de gebruikelijke uniformen. Zij dragen over hun uniform namelijk een beschermend pak, inclusief mondmasker, handschoenen en veiligheidsbril. En dat ziet er, op z’n zachts gezegd, vrij bijzonder uit.

Our cabin crew are now required to wear disposable full body personal protective equipment (PPE) over their uniforms, including safety goggles, gloves and a mask #TakingYouHomehttps://t.co/6LZ3YA4iK6 pic.twitter.com/VbIT2O6bOB
— Qatar Airways (@qatarairways) May 18, 2020
Because your safety, health and wellbeing are our top priority, rest assured that we will continue to offer the highest standards of hygiene throughout your trip, whether it’s on the ground, or in the air. #TakingYouHome pic.twitter.com/WdJkqUW5rc
— Qatar Airways (@qatarairways) May 20, 2020
Vanaf 25 mei zijn passagiers bij de luchtvaartmaatschappij verplicht om ten minste een mondmasker te dragen tijdens de vlucht. Deze moeten zij zelf meenemen. Daarnaast zijn er extra beschermingsmaatregelen genomen zoals het afschermen van bepaalde ruimtes en flessen desinfecterende handgel.
Het kan ook anders
Het zien van deze witte, beschermende pakken zorgt bij veel mensen voor een angstig gevoel. Daarom zijn er ook luchtvaartmaatschappijen die de beschermende middelen op hun eigen manier een beetje hebben aangepast. Bij Air Asia maakt men gebruik van rode pakken, passend bij de kleur van het bedrijf.
Dit bericht bekijken op Instagram
Bij Philippine Airlines hebben ze het iets subtieler aangepakt. Daar heeft men het vlag-logo van het bedrijf verwerkt in het pak. Volgens Cielo Villaluna, hoofd Corporate Communications van Philippine Airlines, wordt er nog gewerkt aan de definieve uitstraling van het pak. Daarvoor is modeontwerper Edwin Tan ingehuurd.
Wow — Philippine Airlines launch ‘The New Normal’ uniforms for cabin crew, who will now wear custom-designed PPE amid #COVID19 pandemic
“We used a non-porous material for the PPEs. A material with substantial weight to give it a better fall than generic PPEs, with our branding” pic.twitter.com/4pCHt7FJvN
— Alex Macheras (@AlexInAir) April 17, 2020
De reguliere passagiers zullen het tijdelijke pak trouwens niet te zien krijgen, aangezien Philippine Airlines op dit moment alleen repatriëringsvluchten uitvoert.
In praktijk
Afgezien van de vraag of het nu wel of niet nodig is dat vliegend personeel zoveel beschermende middelen draagt, vind ik het interessant om te zien hoe ze hiermee omgaan. Al jaren zijn de uniformen van stewardessen een belangrijk onderdeel van de uitstraling die een luchtvaartmaatschappij heeft. Er worden niet voor niets vele miljoenen aan deze kleding gespendeerd.
Ik hoop dat men dit keer niet alleen kijkt naar het uiterlijk van de beschermende pakken, maar ook naar de functionele kant ervan. Het zal niet de eerste keer zijn dat stewardessen last krijgen van uitslag na het langdurig dragen van stoffen die niet geschikt zijn voor hun werk.
Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe dat zal gaan met het personeel van Qatar Airways. Vorig jaar kaartte ik nog hun nieuwe dresscode aan, waarin onder meer stond dat vrouwen hun gezicht- en armhaar moesten verwijderen. Na de ophef die daarna ontstond werden deze nieuwe eisen ingetrokken. En nu lees ik dat het personeel de pakken over hun uniform moet dragen. Als dat klopt, dan zou dat betekenen dat de dames het beschermende pak over hun colbert, kokerrok en panty moeten dragen. De heren dragen normaliter een colbert, overhemd, pantalon en das.
Het is bekend dat deze pakken heel warm zijn om te dragen, nog afgezien van de werkzaamheden die hierin uitgevoerd gaan worden. Denk aan het urenlang staan en lopen hiermee. Dus ja, vanuit veiligheidsoogpunt snap ik de keuze. Maar ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er klachten binnenkomen…
Groetjes,
Aileen