Schoonmakers NS krijgen chique bedrijfskleding

Afgelopen week kregen de schoonmaakmedewerkers van de Nederlandse Spoorwegen nieuwe bedrijfskleding. Dat was hard nodig, want sinds vorig jaar gelden er nieuwe regels rondom de zichtbaarheid van hun kleding. En die regels zijn nu dan eindelijk doorgevoerd…

 

Zichtbaarheid

Vanaf 1 juli 2019 zijn de stationsreinigers, zoals ze officieel heten, verplicht om kleding te dragen met reflecterende strepen. Op die manier zijn ze ook in het donker goed zichtbaar. Tot nu toe werd dit opgelost door het dragen van fluorescerende hesjes met reflecterende strepen. Deze hesjes werden over de bedrijfskleding heen gedragen, wat natuurlijk weer een extra laag kleding is. Niet echt ideaal, zeker niet bij zo’n fysiek beroep als schoonmaker. De oude werkkleding is op de foto’s hieronder te zien.

Nieuwe bedrijfskleding

De nieuwe bedrijfskleding is tot stand gekomen in een samenwerking tussen NS, ProRail en schoonmaakbedrijven Asito en ICS Groep. Laatstgenoemde bedrijven hebben twee ontwerpen ingediend. Daarna konden de stationsreinigers en hun leidinggevenden via een app hun voorkeur aangeven. Op die manier is de nieuwe bedrijfskleding gekozen.

Eén van de belangrijkste voorwaarden voor de nieuwe kleding was natuurlijk de aanwezigheid van reflecterende strepen. Die zijn nu direct op met name de jas en het shirt aangebracht. 

Schoonmakers NS krijgen chique bedrijfskleding
Foto: Persbericht NS
Schoonmakers NS krijgen chique bedrijfskleding
Foto: Persbericht NS

Dri-FIT

Romy Waterman, Manager Business Development bij ICS Groep, benadrukt dat er meer is veranderd dan enkel de reflecterende strepen. “De nieuwe kleding sluit beter aan bij de behoefte van de stationsreinigers en doet recht aan het belang van de schoonmaak. Doordat we zijn overgestapt van katoen op Dri-fit trekt de nieuwe kleding bovendien minder vuil aan,” aldus Waterman. 

Stoffen met een Dri-fit technologie zijn gemaakt van 100 procent polyester. Eén van de belangrijkste kenmerken is dat het transpiratie opneemt en vervolgens laat verdampen. Het materiaal ademt dus goed, waardoor je het niet snel warm krijgt of nat wordt. Het zal je niet verbazen dat deze stoffen zijn ontstaan in de sportwereld. Voor sporters is het natuurlijk ideaal om droog te blijven tijdens hun activiteiten.

Nike begon met het gebruik van de stof onder de naam Dri-fit, Adidas noemt het Climacool en Reebok heeft er de term PlayDry aan gegeven. Inmiddels worden stoffen met deze eigenschappen steeds vaker gebruikt bij bedrijfskleding. Zelf testte ik ooit een jurk en pak van het merk Greiff, dat gemaakt was van de zogenaamde ‘37.5 technologie’, die qua eigenschappen redelijk overeenkomt met de kenmerken van Dri-fit. 

Dat de stof minder vuil aantrekt is een logisch gevolg van de versnelde wijze waarop het vocht afvoert. Wanneer je kleding droog blijft, dan zal vuil zich minder snel hechten dan wanneer het nat is. Het is dus eigenlijk geen eigenschap van de stof maar een bijkomend voordeel.

 

Chique look

De betrokken partijen vonden het belangrijk dat de stationsreinigers met trots hun kleding zouden gaan dragen. Daarom is er volgens de NS gekozen een chique look met donkerblauw als hoofdkleur. 

Ik snap de keuze voor deze kleur en de associatie met trots. Donkerblauw is een zakelijke kleur. Je kunt er eigenlijk niet echt de mist mee ingaan. Toch is het de vraag of het ook de slimste kleur is wanneer je denkt aan de werkzaamheden. Deze mensen werken natuurlijk op een station, dichtbij het spoor. Om veilig te kunnen schoonmaken is het heel belangrijk dat ze goed zichtbaar zijn. En donkerblauw valt niet erg op.

NS erkent in hun persbericht dat het weglaten van fluorescerende kleuren zorgt voor minder zichtbaarheid. Ze geven aan dat men hoopt dat de stationsreinigers door de donkerblauwe kleur minder snel worden aangesproken door reizigers. Volgens ProRail zorgt de nieuwe bedrijfskleding ook voor ‘visuele rust’. En dat zou voor mensen die incidenteel reizen prettig zijn omdat ze dan overal dezelfde, herkenbare bedrijfskleding zien. 

 

Functienaam

Laat mij even de advocaat van de duivel spelen. Als ik het goed begrijp is het dus belangrijker dat de medewerkers er chique uitzien dan dat ze veilig zijn? Fluorescerende kleuren zorgen voor zichtbaarheid en dat wordt nu weggelaten in ruil voor ‘visuele rust’. 

Schoonmakers NS krijgen chique bedrijfskleding
Foto: afbeelding videofragment NS

Maar waarom worden de ruggen van de stationsreinigers dan wel volledig bedekt met namen en logo’s van bedrijven? Ik zie de naam én het logo van Asito, het logo van NS en ProRail staan. Daartussen staat een plaatje dat een schoonmaker zou moeten afbeelden. Is het niet veel duidelijker als je, net zoals bij de handhavers van de politie, hun functienaam op de rug zou zetten?

Prima dat alle bedrijven samenwerken aan de nieuwe kleding, maar moet dan ook iedereen zijn naam erop staan? Met de term ‘handhaving’ op de rug weten we toch ook dat iemand van de politie is? Zou de term ‘stationsreiniger’ dan niet voldoende zijn?

 

Toch een hesje

Zoals ik al zei, speelde ik de advocaat van de duivel. Ik ben natuurlijk zelf niet betrokken geweest bij het proces en oordelen vanaf de zijlijn is altijd makkelijk.

Qua veiligheid hoeven de medewerkers zich voorlopig geen zorgen te maken. In verband met corona moeten de stationsreinigers toch nog fluorescerende hesjes dragen met daarop de tekst dat mensen 1,5 meter afstand moeten houden. Het fijne is dat ze daaronder in ieder geval een stof dragen dat transpiratie snel afvoert. Want dat is wel lekker, zeker met de warme dagen in het vooruitzicht. 

 

Groetjes,

Aileen

Eén reactie

  1. Mooie nieuwe bedrijfskleding voor de schoonmakers van de NS. Maar fluoriserende kleding zou inderdaad wel veiliger zijn misschien, vooral in de winter. Toch is het mooi dat er aandacht wordt besteed aan mooie kleding, dat zouden meer bedrijven kunnen doen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge