Terwijl ik door de gang van het kantoor loop, kom ik mijn overbuurman tegen. Met een brede glimlach komt hij mij tegemoet. ‘Wat ziet u er goed uit’ hoor ik hem zeggen terwijl wij elkaar passeren. Ik bedank hem en voordat ik achter mijn bureau ga zitten, stop ik nog even voor de spiegel in mijn kantoor. Een marineblauw colbert, zwarte chino en T-shirt met een V-hals en daar onder een witte blouse. Die ochtend besloot ik het geheel af te maken met donkerpaarse accessoires. Een riem, enkellaarsjes en… een das.
Niet meer van deze tijd?
Wanneer ik plaatsneem achter mijn laptop denk ik aan het moment dat ik enkele maanden geleden tijdens een sample sale van Cavallaro deze das uit een doos vol met accessoires viste. Een donkerpaarse, glimmende das met kleine bloemen die er in het zwart en wit op waren geborduurd. Zo blij als een kind liet ik de das aan mijn man en onze vrienden zien. Iedereen beaamde: dit was een gave das.
Hoewel ik in mijn omgeving de enige ben die graag een das draagt, ontvang ik vaak complimenten wanneer ik er eentje om heb. Mensen laten duidelijk merken hoe leuk ze het vinden. Maar ondertussen weet ik ook dat er veel weerstand bestaat tegen dassen. Zodra ik er iets over schrijf, dan ontvang ik reacties over dat het niet meer van deze tijd is en men vindt het zelfs overdreven. Waarom zou je een das dragen als het niet hoeft van je werkgever?
Het contrast tussen de berichten onder mijn teksten en reacties in mijn omgeving lijken niet groter te kunnen zijn. Online lees ik vrijwel nooit enthousiaste reacties over de das. Ik besloot dat het tijd was om mijn lezers via social media de vraag te stellen: Is een das op de werkvloer niet meer van deze tijd of is het juist een tijdloos item?
Vroeger
Er gebeurde iets wat ik totaal niet had verwacht. Het overgrote deel bleek de das namelijk totaal geen ouderwets accessoire te vinden. Zowel op Facebook als op LinkedIn vond men het over het algemeen een tijdloos item dat je ook op een moderne manier kunt dragen.
Op Instagram stelde ik de vraag door middel van een poll en daaruit bleek, ondanks ik toch best wat stemmen ontving, precies de helft de das niet ouderwets te vinden. Ook dit verbaasde mij want over het algemeen zijn mijn volgers op Instagram iets minder fan van formele kleding. Tenminste, zo is mijn ervaring. Maar ook hier bleken er dus best voorstanders te zijn.
Bij de geschreven reacties bleek de das, wel geheel zoals ik had verwacht, best wat herinneringen op te roepen. Men denkt vaak terug aan periodes waarbij deze verplicht was, wat meteen zorgt voor de negatieve associatie. Maar er was ook een grote groep die aangaven dat je hem vooral moet dragen wanneer je er blij van wordt. En dat is waarschijnlijk ook vooral de reden dat ik complimenten ontvang wanneer ik een das draag: ik word er blij van en dat straal ik uit. Daardoor vinden mensen het bij mij een leuk accessoire.
Ook was er een dame die mij vertelde dat haar tieners op speciale gelegenheden graag een das dragen, terwijl hun vader dat niet doet. Zij zien de das dus echt als een speciaal accessoire om de outfit mee af te maken. Hetzelfde geldt voor mijn schoonzus, wiens zoons ook een kleine collectie dassen in de kast hebben liggen. Toen ze een paar jaar oud waren vonden de jongens het al leuk om deze te dragen, zo vertelde ze mij ooit.
Daling van verkoop
Tot zover mijn gevoelens en ervaringen over de das. Tijd voor de harde cijfers. En geloof mij, die zijn hard.
Uit onderzoek is gebleken dat de verkoop van dassen tussen 2011 en 2017 flink is afgenomen. Waar er in 2011 nog 823.000 stuks werden verkocht, was dat ineens teruggedrongen tot 419.000 in 2017. Ook het bedrag dat men uitgeeft aan de dassen is in deze periode met een derde afgenomen. Van zo’n 16,5 miljoen naar 9 miljoen euro per jaar. En dat is niet alleen in Nederland het geval. Het Franse modemerk Hermes maakte eind maart bekend dat zij een structurele daling zagen wanneer het ging om de verkoop van dassen.
Is er dan helemaal geen liefde meer voor dassen en zal deze op termijn gaan verdwijnen? Volgens Sarah Brandsma, eigenaresse van Micro Fashion, is de das nog steeds een aantrekkelijk product om te maken. Haar bedrijf is bekend van de heren modemerken Michaelis en Profuomo en tevens één van de grootste dassenproducenten in Europa. ‘Vroeger was het een dagelijks onderdeel van je outfit, tegenwoordig is het een modieus item geworden.’
De cijfers over de verkoop van de dassen bevestigen dit beeld. Zo zie je dat de verkoop met de helft is gedaald, terwijl het bedrag dat men besteed slechts met een derde is gedaald. Omgerekend geven mensen tegenwoordig dus juist meer geld uit aan dit accessoire. En dat is misschien ook wel een goede ontwikkeling. Want dat geeft aan dat wie een das koopt, hier ook wat voor over heeft. Het is geen ‘moetje’ meer geworden, maar een product om te koesteren. En dat mag wat kosten. Als we nu met alle andere mode items hetzelfde om zouden gaan, dan zou de kledingindustrie ook iets minder schadelijk voor het milieu zijn. Ik zeg: een win-win situatie.
Draag jij wel eens een das op het werk? En zo ja, heb jij daar ook wat meer geld voor over dan vroeger?
Groetjes,
Aileen
*Dit artikel bevat affiliate links. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.