Voor wie zie jij er op het werk representatief uit?

Zodra het gaat over jezelf representatief kleden op het werk, dan wordt er vaak een link gelegd met klanten. Want voor deze groep mensen zou je er verzorgd en professioneel uit moeten zien. Tenminste, dat is iets wat vaak vanuit de werkgever wordt gezegd: ‘je bent het visitekaartje van het bedrijf’. Maar is dit wel het juiste uitgangspunt?

 

Voor wie zie jij er op het werk representatief uit?

 

Kort door de bocht

Ik snap dat bovenstaande tekst een beetje kort door de bocht is. De meeste mensen zullen gelijk zeggen dat je jezelf moet verzorgen omdat jij dat wilt. Voor jezelf dus. Maar wanneer je het gaat hebben over grenzen, dan wordt de klant toch vaak als uitgangspunt genoemd. Trek je wel of geen pak aan? Draag je wel of geen das? De antwoorden op deze vragen hangen vaak samen met de vraag of je wel of geen klanten gaat zien. Dit zag ik ook terugkomen tijdens de interviews die ik recent heb afgenomen met betrekking tot het dragen van slippers in de zakelijke setting. Wanneer mensen op kantoor slippers dragen, dan doen ze dit vaak niet wanneer er contact is met klanten. Dat is een grens die vaak wordt getrokken.

Na de publicatie van het artikel waarin ik de interviews had verwerkt, reageerde een lezer hier op. De dame vroeg zich hardop af of je collega’s niet ook recht hebben op dezelfde verzorging als de klanten. Dit vind ik een interessante gedachte. Soortgelijke opmerkingen zijn in de afgelopen jaren vaker onder mijn artikelen geplaatst: waarom zou jij je wel extra netjes kleden voor klanten, maar niet voor je collega’s?

 

Is dat zo?

Laat ik voorop stellen dat ik heel goed begrijp dat mensen rekening houden met klantcontact wanneer er keuzes worden gemaakt op het gebied van werkkleding. Ik denk dat de werkgever hier een belangrijke rol in speelt. Zoals ik al aangaf wordt er vaak gezegd dat je ‘het visitekaartje’ van het bedrijf bent. En dat is ook zo. Dat zal ik zeker niet ontkennen.

Het is alleen de vraag waarom we ons zo focussen op de klant. Waarom niet op onze collega’s? Dat zijn immers de mensen met wie wij de hele dag werken. Als je kijkt naar de tijdsduur die je doorbrengt met collega’s of klanten, dan zijn het bij veel beroepen de collega’s die je vaker ziet. Wanneer je er op deze manier naar kijkt, dan is het eigenlijk raar dat je enkel denkt aan de klanten wanneer je bezig bent om jezelf representatief te kleden.

De enige duidelijke uitzondering is het management. Er zijn best wel wat mensen die zich wel netjes willen kleden wanneer ze een afspraak hebben met de directeur of iemand anders vanuit een hogere managementpositie. Ik schreef recent nog een artikel over mijn ervaring met een voormalig manager die hier heel goed in was. Zodra hij naar de directeur moest, dan vond hij een representatief uiterlijk ineens wél belangrijk.

 

Klein onderzoek

Omdat bovenstaande vragen in mijn hoofd bleven zitten, besloot ik recent om een poll aan te maken op Twitter. Ik was benieuwd voor wie mensen zich netjes kleden op het werk.

 

In totaal werd er 194 keer gestemd op de poll en zoals je kunt zien zegt de meerderheid zichzelf netjes te kleden voor zichzelf. De klant staat met 26% op de tweede plaats en zowel de werkgever als de collega’s delen met 10% een derde plaats. Nu moet ik er meteen bij zeggen dat ik dit artikel heb geschreven voordat de uitslag van de poll bekend was. Mijn voorgevoel klopte dus wel: de meeste mensen zeggen zich netjes te kleden voor zichzelf en daarnaast voor de klanten.

 

Nu ben ik benieuwd voor wie jij je netjes kleedt op het werk en vooral ook waarom: heeft dit te maken met je functie, het bedrijf of iets anders?

 

 

 

Groetjes,

Aileen

2 Comments

  1. Ik ga regelmatig netjes gekleed naar het werk. Soms met een.nette broek maar.ook vaak met.een nette spijkerbroek, overhemd en stropdas.
    Dat doe ik omdat ik dar zelf gewoon leuk vind, maar het geeft ook een gevoel van zekerheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge