Generatie Z houdt van sexy kantoorkleding

Wie via TikTok op zoek gaat naar zakelijke kleding, stuit al snel op filmpjes waarin jonge vrouwen hun kantoor outfits laten zien. Maar verwacht geen kleding die je lichaam bedekt want generatie Z houdt van sexy kantoorkleding. Korte rokjes, blote buiken en felgekleurde kleding lijken de norm te zijn geworden. Is het naïviteit of zal de zakelijke dresscode er in de toekomst echt anders uit gaan zien?

Generatie Z houdt van sexy kantoorkleding
Foto:  Anton Mislawsky – Unsplash

Casual sexy kantoorkleding

Voordat ik op bovenstaande vraag in zal gaan is het eerst tijd om eens te kijken naar de filmpjes waarin jonge vrouwen hun werkkleding laten zien. 

@mafegaluee

Another one🤌🏻✨ this one is good #workoutfit #outfit #DuetDoWet #28DaysOfEucerin #fashion #outfitideas #ootd

♬ I Gotta Feeling – The Black Eyed Peas

Hoewel de dames zich graag sexy kleden zijn er grote verschillen tussen de stijlen en wijze waarop ze dit presenteren. Op bovenstaande video zie je hoe een vierentwintigjarige dame in een video laat zien wat zij die week op kantoor heeft gedragen. Haar kledingstijl is vrij casual en soms een beetje bloot. Ze is vooral dol op korte topjes en ook een minirok op het werk is geen probleem voor haar. Het komt nonchalant en zeker niet provocerend over, maar bijzonder vind ik het wel. 

 

Als persoonlijk statement

@okaykeelyy Replying to @lucypytrodriguez this is how I dress 🙃 #fyp #corporatelife #ootd #workoutfit ♬ BILLIE EILISH. – Armani White

De dame in bovenstaande video is lerares en draagt ook graag sexy kleding. Op haar TikTok account laat ze regelmatig zien hoe dit eruit ziet. Het ene moment is het wat bedekter dan het andere, maar de kleding sluit altijd nauw aan op haar lichaam.

Tijdens een interview met NewYork Post zegt ze te begrijpen dat haar stijl niet erg zakelijk is. Maar ze ziet kleding als een persoonlijk statement en vindt het daarom prima om dit te dragen op het werk. Goede kleding zorgt ervoor dat ze zich goed voelt en dat vindt ze het belangrijkste.

 

Fluorescerend bloot

@daniklaric it’s giving business woman @savagexfenty #savagexambassador ♬ original sound – dani klarić

Er zijn ook jonge dames die in mijn ogen niet helemaal door hebben dat kleding een bepaalde indruk achterlaat. De dame in bovenstaande video is een goed voorbeeld. Dani is adviseur op het gebied van interieur en gaat samen met een klant meubels kopen. In de video laat ze zien wat ze draagt wanneer ze dit doet. Haar outfit bestaat uit een mantelpak met een minirok, een set doorzichtig ondergoed, hoge kousen en platte schoenen. Inderdaad, de blouse of top ontbreekt.

Aan het einde vertelt ze dat ze deze kleding ook zou dragen wanneer ze op een kantoor zou werken. Het feit dat ze in de video haar borsten met haar handen bedekt vind ik wel ironisch. Kennelijk snapt ze dat het laten zien van een fluorescerend doorzichtige beha op TikTok niet is toegestaan, maar zou dit dus wel op het werk dragen.

Ze sluit af met de quote ‘who’s gonna stop me?’. Tja, me deze mate van zelfvertrouwen waarschijnlijk niemand. Maar het zal ook niet bij iedere werkgever in je voordeel werken wanneer je alleen een fluorescerend gele beha onder je jasje draagt…

Grens gevalletje

@sophieway 11 Office Outfit Ideas #fashiontiktok #workoutfit #officeoutfit #outfitlookbook #lookbook #outfitideas #london #corporateoutfit ♬ super freaky girl nicki minaj out now – SUPER FRE@KY GIRL OUT NOW !!

Er zijn ook dames die zich qua stijl graag op de grens begeven. De kleding die ze dragen is als basis zakelijk, maar vaak wel nét iets bloter dan de gemiddelde dresscode op kantoor toestaat. Denk aan een korte rok met een split of een laag uitgesneden top. Maar door de nette en verzorgde uitstraling ziet het geheel er wel gewoon leuk uit.

Bewust rebels

@jay.alexaa Its not my fault I look like this 😩🥱 #curvytiktok #slimthick #latinatiktok #coporatebaddie #fyp #ChewTheVibes ♬ Munch (Feelin’ U) – Ice Spice
@jay.alexaa If I can, I will live in mesh for the rest of my days 😂 is this work outfit a fave?? #ShowOffLandOFrost #fyp #workoutfit #workoutfits #workoutfitideas #fyp ♬ original sound – Alabama Chi Omega
@jay.alexaa My work outfits are always on point! This crop top and high waisted pant combo is my favorite! I have so many versions of this🤑🤑😍 corporate baddie outfit series #fyp #corporatebaddie #workoutfit #corporatefit #tryon #grwm #corporatebaddieseries ♬ B.O.T.A. (Baddest Of Them All) – Eliza Rose & Interplanetary Criminal

Ten slotte is er ook een groep die bewust provoceert. Ze maken video’s waarin ze benadrukken dat het eigenlijk niet kan, maar ze de kleding alsnog op het werk dragen.

 

Onhandige keuzes en externe invloeden

Wie denkt dat de outfits zich alleen beperken tot TikTok, dat blijkt niet het geval. David Bradshaw, president bij detacheringsbureau Northstar PMO, heeft ook een verandering gezien bij jongeren. Volgens hem wordt hun kledingstijl steeds meer nonchalant, wat kan zorgen voor problemen. 

Cindy O’Peka van O’Peka Human Resources and Consulting in Californië, is het met Bradshaw eens. Ze zegt voorstander te zijn van een soepele dresscode, maar vindt de kleding van jongeren vaak niet gepast. Tijdens haar werk ziet ze outfits die meer geschikt zijn om in uit te gaan, dan om te dragen in een professionele omgeving. Ze denkt dat jongeren dit doen door een gebrek aan kennis en inzicht in wat de gevolgen zijn van dergelijke kleding. 

Maar de jongeren maken de keuzes ook op basis van hetgeen wat ze zien. Daarbij spelen kledingwinkels een belangrijke rol. In 2016 schreef ik al eens een artikel over de categorie zakelijke kleding bij Zalando. Zij komen regelmatig op sociale media voorbij omdat ze weer eens een blote jurk hebben toegevoegd aan deze categorie. Maar ook de populaire webshop FashionNova heeft bijzondere items in hun Office Babe collectie. De felgekleurde pakken worden gepresenteerd met niets meer dan een beha onder de blazer en de rokken komen zelden op of over de knie. 

 

Generatie Z houdt van sexy kantoorkleding

Naast de invloed van kledingmerken en de behoefte om rebels te zijn speelt de opvoeding en tijdsgeest ook een belangrijke rol. We leven in een tijd van vercasualisering waardoor steeds meer mensen het idee hebben dat alles kan. Altijd en overal. Dat is ook logisch want steeds meer bedrijven versoepelen hun dresscode of stappen er compleet vanaf. Het is dan ook niet gek dat jongeren aantrekken waar ze zin in hebben. 

Dan komt ook de opvoeding om de hoek kijken. Wat geven de ouders aan de jongeren mee? Leren ouders hen dat je rekening moet houden met je omgeving wanneer je je aankleedt voor een bepaalde gelegenheid? Wordt er een stukje etiquette meegegeven of niet? Het zijn allemaal zaken die meespelen in de keuzes die jongeren op latere leeftijd maken. Vanzelfsprekend zal de opvoeding niet altijd een rol spelen. Sommige mensen gaan gewoon graag tegen de massa in of vinden de ongeschreven regels onzin. 

Toch denk ik dat etiquette en dresscodes niet zullen verdwijnen. Net zoals de modetrends werkt dit als golfbewegingen: de ene periode vinden de mensen het één belangrijk, de andere keer weer iets anders. Op dit moment leven we in een tijdperk waarin kledingvoorschriften worden gezien als een beperking van vrijheid. Maar de mens is nu eenmaal een wezen dat houdt van structuur en graag ergens bij hoort. En dat is precies wat kledingvoorschriften zo goed kunnen: het zorgt ervoor dat je onderdeel bent van de groep. Ik verwacht dan ook dat het een kwestie van tijd is voordat we weer terugkeren naar nette kleding en wellicht maakt zelfs het formele pak een comeback.

Wat denk jij?

 

Groetjes,
Aileen

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge