Het uiterlijk van docenten en de ongeschreven regels

Geschreven door Ellen – Recent spraken Aileen en ik met Felice Veenman, de eigenaresse van babyenkind.nl en vrouwenpower.nl. Voordat zij ging bloggen is ze jaren lang docent geweest. Hoe ga je als docent om met het uiterlijk? En wat voor effect heeft dit in de klas? Een interessant onderwerp. Daarom interviewden wij haar over het uiterlijk van docenten en de ongeschreven regels.

 

Felice Veenman

Felice Veenman schrijft als blogger over baby’s, kinderen en haar ervaring als ouder en docent. Als docent drama en kunst heeft ze jarenlang kinderen geleerd hoe ze zichzelf het beste kunt presenteren. Zij vindt dat namelijk heel belangrijk, maar niet iedere docent is zich hiervan bewust…

Het uiterlijk van docenten: geschreven en ongeschreven regels

Kreeg je als docent wel eens feedback over je kleding?

“Nee, niet op school. Thuis kreeg ik wel regelmatig feedback van mijn dochter over mijn kleding. Wanneer een blouse volgens mijn dochter echt niet kon, kreeg ik dit te horen. Mijn dochter was destijds ook een leerling, ze wist precies wat er in de ogen van de leerlingen wel en niet kon. Het viel mij echter wel op dat wanneer ik door de wandelgangen liep, veel leerlingen aan het praten waren over mijn collega docenten. Wanneer je als docent een modeblunder had gemaakt, was dit immers interessant om over te praten voor de leerlingen.”

 

Waren er regels wat betreft kleding?

“Geen geschreven regels, wel ongeschreven. Ik denk dat het van belang is dat je nadenkt over de keuze die je maakt wanneer je in de ochtend voor de spiegel staat. Bij ieder beroep bestaan er ongeschreven regels wat betreft kleding, zo ook in het onderwijs. De ongeschreven regels zijn er om praktische redenen. Er wordt alleen niet echt over gesproken.

 

Wat waren de ongeschreven regels en hoe paste jij deze toe?

“In tegenstelling tot mijn collega’s, welke voor de klas stonden, zat ik vaak op een bankje tegenover mijn leerlingen verhalen te vertellen. Hierbij was ik bewust van het feit dat ik bijvoorbeeld geen jurk kon aantrekken. Anders was mijn ondergoed meteen zichtbaar. Misschien was ik als drama docent daardoor net iets meer bewust van mijn kleding dan bijvoorbeeld een wiskunde docent.

Als drama docent leerde ik ook de leerlingen om zichzelf te presenteren. Hierdoor kwamen ze uit hun comfort zone, door voor de klas te presenteren of een toneelstuk op te voeren. Mijn lessen zorgden er mede voor dat leerlingen dit uiteindelijk durfden. Mijn leerlingen konden wat ze hadden meegekregen tijdens de lessen ook toepassen bij een sollicitatiegesprek.”

 

Is er écht nog nooit een docent geweest die iets heeft gezegd over werkkleding?

“Gedurende mijn tijd als docent werd er nooit direct iets gezegd tegen collega’s. Wanneer iemand een te korte rok aan had, viel het iedereen op. Maar niemand zou er wat van zeggen. Er was ooit één conrector die zei dat de docenten meer moesten letten op kleding. ‘Men gaat niet naar het strand’, zo zei ze. De mannelijke collega’s liepen namelijk in korte broeken. En dat was voor haar de reden om er wat van te zeggen. Dit werd haar niet in dank afgenomen. De docenten waren heel boos.

Zelf vond ik het goed dat de conrector hier iets van zei. Als leraar heb je ook een voorbeeldfunctie. Wanneer je van leerlingen verwacht dat ze niet te schaars gekleed naar school komen, moet je er er zelf ook netjes uitzien.

Drie jaar later liepen de mannen die zo boos waren trouwens niet meer in korte broeken. Het had dus toch effect. Dit werd ook bevestigd tijdens een bijeenkomst dat na dit voorval werd georganiseerd. Er werden diverse vragen gesteld, zo ook de vraag of korte broeken op de werkvloer gedragen konden worden. Tachtig procent van de docenten gaf aan dat dit niet geoorloofd was. Onbewust hadden mannen de korte broeken omgeruild voor lange broeken. Er werd verder nooit meer iets gezegd over de desbetreffende vraag. Maar onbewust heeft de uitspraak van de conrector dus wel invloed gehad.”

 

Tenslotte

Ik vond het erg interessant om Felice te interviewen en dieper in te gaan op de invloed die docenten hebben op leerlingen. Zelf herken ik de verhalen die Felice vertelt over de leerlingen die leraren betrappen op modeblunders. Vervolgens wordt dit hét gesprek in de wandelgangen. Ze staan er wellicht niet altijd bij stil maar onbewust hebben leraren wel degelijk invloed op leerlingen.

Groetjes,

Ellen

Ellen Lageveen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge