Nieuwe ambulancekleding: niet alleen kleur is vernieuwend

Begin februari werd bekend gemaakt dat het ambulancepersoneel dit jaar nieuwe werkkleding zal gaan ontvangen. Inmiddels is de kleding getest en besloten wat het definitieve model gaat worden. In de media was de afgelopen periode vooral aandacht voor het feit dat de kleur veranderd is. Maar wat minstens net zo interessant is, dat is het bijzondere proces waarmee de collectie tot stand is gekomen. Want dat heeft men op een vrij unieke manier aangepakt.

Speciaal voor Prettybusiness ben ik in gesprek gegaan met de twee mensen die het proces van dichtbij hebben meegemaakt: Ruud Scheerder als MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) expert en Karin Slegers als ontwerpster van de nieuwe kleding.

Nieuwe ambulancekleding: niet alleen kleur is vernieuwend
Foto links: Karin Slegers – foto rechts: Ruud Scheerder

 

Vertegenwoordigers verzamelen

Het begon allemaal zo’n twee en een half jaar geleden toen de landelijke ambulance Ruud Scheerder vroeg om te helpen met de nieuwe kleding. Inmiddels liep het personeel alweer bijna vijftien jaar in dezelfde uniformen en daar had men best wat klachten over. Het was niet alleen oud en toe aan vernieuwing, maar uit een enquête onder het personeel bleek het ook niet goed aan te sluiten, veel te fel gekleurd en weinig onderscheidend te zijn. 

Scheerder had daarvoor al vaker organisaties geadviseerd over de inkoop van duurzame bedrijfskleding en sloot zich nu ook aan bij de projectgroep onder leiding van Jan Langelaar, dat de nieuwe ambulancekleding zou gaan verzorgen.

Scheerder: ”We hebben als eerste een klankbordgroep met vijftig ambulancemedewerkers opgericht en daarnaast een stuurgroep. Iedere regio in Nederland werd op die manier door twee mensen vertegenwoordigd. We wilde namelijk zeker weten dat niet een paar mensen, maar al het personeel mee kon beslissen.”

 

Ontwerp kiezen

Na de totstandkoming van de groepen was het tijd om een ontwerper te selecteren. En zo’n bijzondere beroepsgroep, daar wilde natuurlijk meerdere ontwerpers aan meewerken. Scheerder geeft aan dat ze meerdere ontwerpers hebben gevraagd om zich te presenteren. 

Nadat Karin Slegers uiteindelijk de opdracht had gewonnen en 5 conceptlijnen had ontwikkeld, heeft de klankbordgroep de eerste selectie gedaan. Zij hebben drie van de vijf ontwerpen gekozen die Slegers had gepresenteerd. Vervolgens zijn de vertegenwoordigers uit de regio’s met deze voorstellen naar het personeel gegaan. Uiteindelijk heeft men, samen met al het ambulancepersoneel, gestemd en is de collectie ‘a touch of red’ als winnaar uit de bus gekomen.

 

A touch of red

Ook Slegers is geen nieuweling in dit vak. Zij ontwierp twee keer de bedrijfskleding voor de Efteling, waar zij tevens beide keren de Corporate Fashion Award mee won, en ook de kleding die op dit moment wordt gedragen in de Albert Heijn zijn van haar hand. 

Nieuwe ambulancekleding: niet alleen kleur is vernieuwend
Afbeelding: concept & design Karin Slegers – alle rechten voorbehouden (AmbulanceZorg Nederland)
Afbeelding: concept & design Karin Slegers – alle rechten voorbehouden (AmbulanceZorg Nederland)

Bij het ontwikkelen van ‘a touch of red’ heeft de ontwerpster gedacht aan de verschillende situaties waarin het ambulancepersoneel terecht komt.

Slegers: ”Deze mensen zitten soms langs de kant van de A2 iemand te reanimeren en moeten op dat soort momenten opvallen. Om die reden heb ik ook fluorescerende strepen op de broekspijpen geplaatst. Maar aan de andere kant moeten dezelfde medewerkers het bejaardenhuis in kunnen lopen. Op dat soort momenten moeten ze juist benaderbaar zijn en wat minder heftig opvallen.

Daarom heb ik ook voor cyaan met rode accenten gekozen. Het cyaan is fris en toegankelijk, terwijl het rood juist weer kracht uitstraalt. In het ontwerp is een dessin verwerkt, opgebouwd uit de geometrische hexagon, wat staat voor flexibiliteit. Als ambulancemedewerker moet je in alle situaties kunnen reageren, dus heel flexibel zijn en snel kunnen handelen. Ook past dit figuur exact om de Star of Life, het internationale logo voor Ambulance, heen. En laat ik de pasvorm niet vergeten… Ik wilde geen uniseks meer.”

Nieuwe ambulancekleding: niet alleen kleur is vernieuwend
Nieuwe ambulancekleding: niet alleen kleur is vernieuwend
Foto: Karin Slegers

 

Leverancier selecteren

Het ontwerp was gekozen, maar toen werd het nog complexer. Door middel van een Europese aanbesteding moest er een leverancier geselecteerd worden. Op dat moment besloot de stuurgroep het anders aan te pakken.

Scheerder: ”Normaal gesproken geef je diverse eisen mee rondom het gebruik van stoffen en materialen. Bij deze aanbesteding hebben we vooral functionele eisen gesteld aan de stoffen en duurzaamheid van de materialen. Zo moest de kleding niet vijftig maar honderd keer gewassen kunnen worden. Ook moest de kleding aan het einde van zijn levensduur, dus na die honderd keer wassen, bij de afdanking daarvan, niet schadelijk zijn voor het milieu.

Daarnaast eisten we ketentransparantie, dus moest het inzichtelijk zijn waar en onder welke omstandigheden de kleding werd gemaakt. De makers van de kleding moesten bijvoorbeeld geen minimum loon ontvangen voor hun werk, maar leefbaar loon. Dat is een hoger loon en letterlijk voldoende om van te leven. 

Deze eisen waren niet alleen nieuw, maar ook een grote uitdaging voor de partijen die zich inschreven voor deze aanbesteding. Want ze werden hoofdzakelijk beoordeeld op basis van hoe ze omgaan met het milieu en duurzaamheid.”

 

Complexe eisen

Uiteindelijk won de combinatie van Wiltec bedrijfskleding en HAVEP Workwear / Protective Wear de aanbesteding. Wiltec was in dit proces betrokken als distributeur, adviseur en tevens verantwoordelijk voor de service richting Ambulance Nederland. De rol van HAVEP was enerzijds gefocust op de productie van de kleding, maar anderzijds ook als duurzame confectiespecialist.

Toen begon men aan de volgende uitdaging. Want hoe vind je stoffen die passen bij het ontwerp, twee keer zo lang meegaan, veilig én tegelijk duurzaam tegelijk zijn?

Ontwerpster Karin Slegers heeft samen met de leveranciers best moeten stoeien. ”Vooral de reflecterende delen waren een uitdaging. Wanneer je reflecterende stoffen erop laat stikken, dan is het lastig om de kleding goed te reinigen. Want vocht, zoals bloed of lichaamssappen, kan achter het stiksel komen. Maar aan de andere kant is het bedrukken van stoffen weer minder duurzaam, want met het wassen wordt dit sneller beschadigd. Zo moet je constant keuzes maken. 

Gelukkig sta ik daarin niet alleen. Samen met HAVEP hebben we gekeken naar de mogelijkheden en zijn we op zoek gegaan naar duurzame stoffen. Zij produceren niet alleen kleding, maar zijn zelf ook heel ver wanneer het gaat om de ontwikkeling van duurzame stoffen.

Qua materiaal hebben we uiteindelijk hoofdzakelijk gekozen voor Tensel en Lyocell. Deze stoffen zijn gemaakt van houtpulp en hebben veel goede eigenschappen. Zo is de uitstraling net zo luxe als zijde, de stof net zo sterk als polyester en neemt het zelfs nog meer vocht op dan katoen. Ook is het biologisch afbreekbaar. De voorkant van jack is trouwens al gemaakt van gerecycled materiaal.

Daarnaast heeft HAVEP ook de patronen zo gemaakt dat de kleding goed aansluit, maar ook comfortabel aanvoelt. Zoals ik al zei wilde ik af van het uniseks-beleid. Het was tijd voor aparte kledingstukken voor mannen én vrouwen.”

 

Definitief ontwerp

In februari heeft een deel van het ambulancepersoneel de nieuwe kleding getest. Inmiddels heeft er een evaluatie plaatsgevonden en zijn de aanpassingen doorgevoerd.

Slegers: ”Er waren relatief weinig opmerkingen en daar ben ik wel blij mee. Voordat ik de ontwerpen heb gemaakt, heb ik ook op verschillende locaties meegelopen met het personeel. Zo kreeg ik een goed beeld van het werk en in wat voor situaties de mensen terecht komen. Dat zie je ook terug in de feedback. De medewerkers waren erg tevreden en vonden de kleding comfortabel zitten.

Er gaat nog een extra riemlus toegevoegd worden en de broekspijpen voor de mensen met kleinere maten worden iets ruimer. Die blijken namelijk niet over bepaalde type laarzen heen te kunnen vallen. Ook zal de zak aan de zijkant van de broek iets groter worden. Het personeel draagt daarin altijd een stethoscoop. Ik had daarvoor andere zakken gemaakt, maar het personeel wil het liefste deze zak blijven gebruiken. En dus maak ik hem iets ruimer.”

 

Nog niet klaar

Terwijl al het ambulancepersoneel deze zomer allemaal nieuwe kleding krijgt, is de organisatie achter de schermen nog niet helemaal klaar. 

Slegers: ”Ik ga ook de kleding voor het personeel dat werkt bij de spoedambulance en de piloten van de Medisch Mobiele Teams (AmbulanceZorg) verzorgen. En vergeet niet, ze zijn zo belangrijk. In iedere situatie kunnen ze handelen, waar je ook bent. Het zijn gewoon onze helden.”

 

 

 

* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met HAVEP Workwear / Protective Wear . Lees voor meer informatie mijn disclaimer

One Comment

  1. Dat ziet er toch geweldig uit! Ook de vrouwelijke medewerkers hebben nu werkkleding met vrouwelijke pasvorm. Ik zag het al eerder voorbij komen (HAVEP is bij mij thuis in de straat gevestigd).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge