In het vorige artikel over de nieuwe ambulancekleding vertelde ik over het proces waarin dit tot stand is gekomen. In samenwerking met kledingproducent Havep interviewde ik ontwerpster Karin Slegers en MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) begeleider Ruud Scheerder.
Uitlevering ambulancekleding: kijkje achter de schermen
Inmiddels is de productie in volle gang en vanaf volgende week zullen de eerste ambulancemedewerkers de kleding gaan dragen. Hoe werkt dat precies? Ik was afgelopen week op bezoek bij Wiltec, het bedrijf dat het gehele proces begeleidt. Dat is nogal een opgave, aangezien 5.500 medewerkers in totaal 120.000 stuks kleding moeten ontvangen.
In dit artikel krijg jij een kijkje achter de schermen. Ik laat je zien hoe zoveel kleding wordt gesorteerd, gedrukt en verspreid. Daarnaast vertel ik je ook alles over hoe de kleding wordt onderhouden en wat er gebeurt wanneer deze is verouderd.
Kleding passen en kiezen
Hoe bepaal je als ambulancemedewerker wat voor kleding je precies nodig hebt? Nou, daarvoor heeft Wiltec pasbussen. De afgelopen maanden zijn deze bij verschillende ambulancecentrales geweest. De bussen zijn gevuld met ambulancekleding in verschillende maten zodat iedere medewerker kan passen voordat hij of zij een keuze maakt. Zo kan er ook een keuze gemaakt worden tussen bijvoorbeeld polo’s of T-shirts. Iedereen krijgt een persoonlijke code en kan na het passen direct via het online bestelsysteem de juiste kledingstukken in de goede maat bestellen.
Productie en controle
De ambulancekleding wordt gemaakt inMacedonië, Tunesië en Bangladesh. Om te zorgen dat dit onder goede omstandigheden gebeurt zijn er van te voren afspraken gemaakt met de fabrieken over het loon dat de medewerkers krijgen. In plaats van minimum loon wordt er leefbaar loon betaald.Ook wordt er tussentijds gecontroleerd op onveilige en ongezonde werkomstandigheden om zo zaken zoals kinderarbeid en extreme werkuren uit te sluiten.Nadat de kleding is geproduceerd wordt deze verzonden naar Havep in Goirle. Daar wordt alles eerst gecontroleerd, en vervolgens doorgestuurd naar Wiltec in Uden. Daar komen vrachtwagens de kleding in dozen brengen.
Sorteren en opslag
Nadat de dozen binnen zijn gekomen worden deze uitgepakt. De kleding wordt vervolgens gesorteerd op soort en maat. Een deel wordt opgeslagen en een deel gaat direct naar het atelier waar het wordt bedrukt. De kleding wordt per regio geleverd. Er zijn in totaal 27 RAV’s (Regionale Ambulance Voorzieningen) in Nederland en iedere regio krijgt dus op een ander moment de kleding uitgereikt. Per RAV worden er gemiddeld 2 vrachtwagens met zo’n 50 pallets kleding geleverd.
Bedrukken en aanpassen
Iedere RAV heeft zijn eigen naam en krijgt dus ook een eigen embleem op de kleding.De logo’s worden door middel van een hittepers op de kledingstukken aangebracht. De logo’s worden op zo’n manier geperst dat ze net zo’n lange levensduur hebben als de kleding. Om te zorgen dat ze op de juiste plek komen staat er naast iedere pers een computerscherm waarop de instructies zijn weergegeven. Ook staat er in de persruimte een kledingrek waarop alle items hangen, inclusief logo’s. Zo kan er geen verwarring ontstaan over de bedrukking. Indien er ambulancemedewerkers zijn met wat kortere benen, dan worden de broeken op deze afdeling ook meteen op maat gemaakt. Na de bedrukking en het eventueel aanpassen van de broeken wordt alle kleding in kratten gelegd, klaar voor de volgende afdeling.
Sorteren per persoon of regio
Iedere RAV bepaalt zelf hoe de kleding wordt geleverd: een doos kleding per persoon wordt naar het huisadres van de ambulancemedewerker gestuurd of alle kleding voor de hele regio gaat in persoonlijke dozen naar een centraal punt. Via een online bestelsysteem kunnen de RAV’s dit aangegeven.
Zoals je hebt kunnen lezen in het artikel van maart staat duurzaamheid bij dit project centraal. Niet alleen het materiaal van de kleding is duurzaam, in het hele proces speelt dit een grote rol. Ook bij de verpakking heeft men hier rekening mee gehouden. Zo wordt er geen opvulmateriaal gebruikt in de dozen en ook niet alle kledingstukken worden met plastic verpakt. Voor het verzenden heeft men ervoor gekozen om de dozen in plaats van in te sealen enkel door middel van een rode band bij elkaar te houden.Deze week zal de kleding geleverd worden aan de RAV’s in Groningen, Friesland en Drenthe. Daarna zullen er voor het einde van het jaar nog 12 RAV’s volgen, de rest zal begin 2020 de kleding ontvangen.
Uitlevering ambulancekleding
Zoals je hebt kunnen lezen in het artikel van maart staat duurzaamheid bij dit project centraal. Niet alleen het materiaal van de kleding is duurzaam, in het hele proces speelt dit een grote rol. Ook bij de verpakking heeft men hier rekening mee gehouden. Zo wordt er geen opvulmateriaal gebruikt in de dozen en ook niet alle kledingstukken worden met plastic verpakt. Voor het verzenden heeft men ervoor gekozen om de dozen in plaats van in te sealen enkel door middel van een rode band bij elkaar te houden. Deze week zal de kleding geleverd worden aan de RAV’s in Groningen, Friesland en Drenthe. Daarna zullen er voor het einde van het jaar nog 12 RAV’s volgen, de rest zal begin 2020 de kleding ontvangen.
Reiniging van de kleding
Na de rondleiding door alle afdelingen van Wiltec dacht ik na over hoe je deze kleding zou moeten reinigen. Hoe zorg je er nu voor dat dit op juiste manier wordt gedaan zodat het niet krimpt en de kleur hetzelfde blijft? Dit bleken de mensen bij Wiltec ook belangrijk te vinden. Eén van de doelen van de nieuwe kleding is dat het dubbel zo vaak gewassen kan worden en daardoor langer meegaat. De nieuwe jassen, softshells en sjaals kunnen nu ten minste 25 keer gewassen worden. De rest van de kledingstukken moet zelfs tot minimaal 100 wasbeurten meegaan. Dan moet de reiniging natuurlijk wel op de juiste manier plaatsvinden.
Daarom heeft Wiltec samen met Havep de afgelopen periode verschillende wasserijen uitgenodigd voor een presentatie over hoe de kleding gereinigd dient te worden. Dit is vrij uniek, aangezien de kleding meestal wordt geleverd zonder in gesprek te gaan over hoe deze gereinigd moet worden. Door deze aanpak gaat de kleding langer mee, blijft het functioneel én mooi.
Oude kleding
Tenslotte is het natuurlijk de vraag wat er met de oude ambulancekleding gaat gebeuren. Want ook dit blijkt geen eenvoudig thema. Door de grote hoeveelheid kleding is het een uitdaging om hier een goede bestemming voor te vinden. Recyclen of er iets anders van maken? Beide opties staan op dit moment nog open. Bij de nieuwe ambulancekleding heeft men hier wel alvast over nagedacht. De stof die men heeft gebruikt kan bij de doekproducent gerecycled worden. Zo wordt deze kleding opnieuw ingezet. Het was voor mij enorm leuk om dit proces van dichtbij te kunnen zien. Het is zo’n groot project, je kunt je er bijna geen voorstelling bij maken. Daarom ben ik ook blij dat ik jullie op deze manier kan laten zien wat het precies inhoudt.
Een bijzondere ervaring
Het was voor mij enorm leuk om dit proces van dichtbij te kunnen zien. Het is zo’n groot project, je kunt je er bijna geen voorstelling bij maken. Daarom ben ik ook blij dat ik jullie op deze manier kan laten zien wat het precies inhoudt. Mochten er nog vragen zijn, laat deze vooral hier onder of op social media achter. Ik zal dan kijken of ik en anders iemand van Wiltec deze kan beantwoorden.
P.s: Wil je meer weten over werkkleding in de zorg? Check dan het boek Helden in witte pakken. Te koop via o.a. Shop Prettybusiness (gesigneerd exemplaar/E-book) en Bol.com (niet gesigneerd). Of ben je benieuwd hoe de rondleiding achter de schermen is verlopen? Check dan mijn Instagram pagina. Ik heb een speciale highlight aangemaakt met de stories over de ambulancekleding.
Groetjes,
Aileen
* Dit artikel heb ik geschreven in samenwerking met Wiltec. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.
Heel interessant! Ik vind het ontwerp van deze kleding nog steeds wel een beetje gek, met die kleuren en patronen… Sommige kledingstukken doen me echt denken aan kinderkleding.
Audrey onlangs geplaatst…Zelf eiersalade maken – het allerlekkerste recept!