Serveersters Hooters verontwaardigd over slipje als werkkleding

Het Amerikaanse restaurant Hooters heeft een nieuw uniform gelanceerd. En dat valt, op zijn zachts gezegd, niet echt in de smaak bij het personeel. De afgelopen dagen zijn diverse filmpjes waarin serveersters klagen over met name de broekjes, viraal gegaan. En tja, dat kan ik best begrijpen. 

Broekje of slipje?

De Amerikaanse restaurantketen staat al sinds 1983 bekend om hun serveersters in weinig verhullende kleding. De dames liepen tot voor kort in korte, oranje broekjes en laag uitgesneden tops. Inclusief push-up beha. En dat is ook precies hun handelsmerk: mooie, slanke en sexy serveersters.

De dames zijn dus gewend om te werken in weinig verhullende kleding. Maar er zijn grenzen, zo is maar weer gebleken. Want de nieuwe broekjes lijken niet eens meer op broekjes, maar eerder op slips. Het personeel nam het heft in eigen handen en besloten hun mening over de nieuwe kleding te delen op TikTok. 

@ggnguyen

what’s that supposed to fit?!? #hooterstiktok #hooter #hootersgirl #StudentSectionSauce

♬ KeyKey Palmer – ConTejas
Serveersters Hooters verontwaardigd over slipje als werkkleding
Rechts: nieuwe broekje | Links: oude broekje

Serveersters Hooters verontwaardigd over slipje als werkkleding

Volgens een woordvoerder van Hooters zijn de nieuwe broekjes “het resultaat van een samenwerking met Hooters Girls en wordt deze al maanden gedragen op verschillende restaurants in Texas met overweldigend positieve feedback.” Maar goed, het bedrijf heeft inmiddels 445 restaurants in 29 landen en kennelijk wordt niet iedereen blij van deze mini broekjes. 

Om meer problemen te voorkomen heeft Hooters daarom besloten om het beleid aan te passen. De dames mogen voortaan kiezen uit het klassieke broekje en de nieuwe variant. In een interview met Business Insider zei de woordvoerder van het bedrijf dat ze “verheugd zijn om een ​​nationale trend naar zelfexpressie en inclusiviteit te zien die een goed voorteken is voor onze markt.”

Laat mij niet lachen

Wacht even. Heeft Hooters het nu ineens over zelfexpressie en inclusiviteit? Het bedrijf dat enkel jonge vrouwen aanneemt met een uiterlijk dat past bij het westerse schoonheidsideaal? Die de dames verplicht om hun haar met hitte te stylen, ongeacht of ze stijl of krullend haar hebben? Het haar mag ook niet gekleurd worden of opgestoken zijn. Sieraden zijn verboden, lipgloss is verplicht en tatoeages moeten bedekt worden met foundation. Dat laatste heb je toch nodig, aangezien het dragen van foundation op het gezicht ook verplicht is. Zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik vraag ik mij af of een bedrijf dat zoveel regels op heeft gesteld überhaupt wel kan spreken over zelfexpressie en inclusiviteit. Want deze twee termen staan haaks op hetgeen waar Hooters voor staat. Zelfs nu er filialen zijn die iets soepeler zijn geworden met de regels is er nog een lange weg te gaan voordat je kunt spreken over deze twee termen. Mocht je benieuwd zijn naar alle regels en de achtergrond van dit bedrijf, check dan vooral de YouTube video van Natalia Taylor. Hierin wordt pijnlijk duidelijk wat er precies achter de schermen speelt en wat de consequenties daarvan zijn.

Ik ben blij dat wij geen Hooters in Nederland hebben…

Groetjes,

Aileen

4 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge