Via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen

Eén van de vragen die ik al jaren krijg, is wat mensen moeten aantrekken tijdens een sollicitatiegesprek. Vaak weet diegene niet wat de dresscode is bij het bedrijf en dat zorgt voor onzekerheid. Men wilt niet overdressed, maar ook zeker niet underdressed zijn. 

Eerder schreef ik hoe je zonder een duidelijke dresscode de kledingvoorschriften kunt achterhalen. De methode die ik in dat artikel omschreef was vooral gericht op de doelen en ambities van het bedrijf. Maar in deze moderne tijd is er nog een manier om de dresscode te achterhalen, namelijk via social media. 

Via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen
Foto: Pixabay

Waarom via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen?

Voordat ik inga op de redenen waarom je social media zou gebruiken, wil ik benadrukken dat je deze methode als een aanvulling moet zien. Het is een manier om je voor te bereiden op een sollicitatiegesprek of presentatie bij een bedrijf waar je nog niet eerder bent geweest. Maar door enkel op social media te kijken, heb je nog niet een volledig beeld. Daarom raad ik je aan om ook het artikel over de doelen en ambities van een bedrijf te lezen.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je op social media gaan kijken om de dresscode te achterhalen?

  1. Omdat je het zelfstandig kunt doen: Je hoeft niemand aan te spreken en kunt zoeken op je eigen manier.
  2. Het is een grote bron van informatie: naast de dresscode kun je meer te weten komen over een bedrijf en je eventuele toekomstige collega’s.
  3. Je kunt zo diep graven als jij zelf wilt: raadpleeg je één kanaal? Gebruik je één methode per kanaal of meerdere? Het is aan jou!

Nieuwsgierig? Hier onder vertel ik per account hoe je een beter beeld van het bedrijf kunt krijgen. 

Instagram

Instagram is een ideale plek om een te beeld te krijgen van een bedrijf. Het platform is vooral gericht op foto’s en dus is de kans groot op ‘inside’ foto’s.

  • Bedrijfsaccount: door het bedrijfsaccount te checken krijg je vaak meteen een idee van de werkomgeving. Vaak worden er foto’s gedeeld van de medewerkers en zo zie jij meteen wat zij dragen. Houd er wel rekening mee dat het bedrijf de beelden waarschijnlijk strategisch kiest. De kans is groot dat de foto’s en dus ook de medewerkers (zeer) representatief zijn. Dit geeft meteen een idee van de indruk die een bedrijf wil achterlaten. Promoten ze een casual kledingstijl of vinden ze juist formele kleding belangrijk? Je ziet het terug op de foto’s die ze plaatsen.
  • Locatie: vaak staat boven de foto’s van het bedrijfsaccount een adres. Ik raad je aan om hierop te klikken. Dit is heel handig, aangezien je via Instagram alle foto’s kunt terugvinden die op dat adres zijn gemaakt. De kans is groot dat je ineens meerdere foto’s ziet van medewerkers, of misschien zelfs van klanten. Selfies met collega’s, foto’s van bedrijfsfeesten: hier kun je de echte ‘inside’ beelden zien.
  • Hashtag: als laatste kun je zoeken op hashtags. Tik in het zoekscherm van Instagram een # in, gevolgd door de naam van het bedrijf. Mochten de medewerkers het adres van het bedrijf niet hebben getagd, dan wordt er vaak een hashtag gebruikt bij de foto’s.

 

Facebook

De methode die je bij Facebook kunt gebruiken lijkt een beetje op die van Instagram.

  • Bedrijfsaccount: veel bedrijven plaatsen op Facebook dezelfde foto’s als op Instagram. Maar aangezien niet alle bedrijven Instagram hebben, is het slim om beide platformen te onderzoeken. 
  • Zoektermen: Op Facebook kun je het beste zoeken door simpelweg de naam van het bedrijf in het zoekscherm in te vullen. Vervolgens krijg je verschillende resultaten te zien. Door te klikken op de tab foto’s krijg je alle openbare afbeelden te zien die gerelateerd zijn aan het bedrijf. Opnieuw een wereld die voor je open gaat!

 

LinkedIn

Terwijl Facebook en Instagram redelijk hetzelfde werken, is LinkedIn echt en verhaal apart. Ondanks dat het een zakelijk platform is, kun je niet zo eenvoudig foto’s van het bedrijf inzien. LinkedIn sorteert de content namelijk niet op foto’s. Je kunt daarom het beste de naam van het bedrijf intoetsen bij het zoekscherm en dan kijken welke personen naar voren komen. Dit zijn meestal de mensen die bij het bedrijf werken of hebben gewerkt.

Door op de namen te klikken kun je de accounts bekijken en zien welke foto’s of video’s zijn geplaatst. Houd er wel rekening mee dat mensen kunnen zien dat jij hun profiel bekijkt. Mocht je dat niet willen, dan kun je in je instellingen zorgen dat je anoniem profielen bezoekt. Het nadeel is dat jij zelf dan ook niet kunt zien wie jou bekijkt.

 

Waardevolle informatie

De tips die ik in dit artikel heb gegeven zijn eigenlijk gericht op ‘gluren bij de buren’. Even kijken hoe een bedrijf eruit ziet, wie er werken en hoe deze mensen gekleed gaan. Maar naast de dresscode kun je nog veel meer achterhalen. Zo krijg je wellicht foto’s te zien van bedrijfsuitjes, zakelijke reizen of presentaties. Je krijgt meteen een beeld van hoe het bedrijf bepaalde dingen aanpakt. Wat vinden ze belangrijk en waar geven ze geld aan uit? 

Ten slotte wil ik benadrukken dat niet ieder bedrijf zo eenvoudig interne beelden op social media deelt. Misschien zijn ze minder op social media gericht of doen ze het niet om veiligheidsredenen. Maar mochten ze het wél doen, dan heb jij meteen een streepje voor. En het belangrijkste: voel jij je goed in je kleding zodra je er naar binnen stapt!

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge