Via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen

Eén van de vragen die ik al jaren krijg, is wat mensen moeten aantrekken tijdens een sollicitatiegesprek. Vaak weet diegene niet wat de dresscode is bij het bedrijf en dat zorgt voor onzekerheid. Je wil niet overdressed, maar ook zeker niet underdressed zijn. 

Eerder schreef ik hoe je zonder een dresscode de kledingvoorschriften kunt achterhalen. De methode die ik in dat artikel omschreef was vooral gericht op de doelen en ambities van het bedrijf. Maar je kunt ook via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit kunt doen.

Via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen
Foto: Pixabay

 

Waarom via social media de dresscode van een bedrijf achterhalen?

Voordat ik je de methode uitleg wil ik benadrukken dat dit niet altijd en bij ieder bedrijf werkt. Sommige bedrijven plaatsen om veiligheidsredenen geen foto’s van medewerkers. Mochten ze wel foto’s plaatsen, wees je er dan van bewust dat ook dit slechts een beperkt beeld geeft. Daarom raad ik je aan om ook het eerdergenoemde artikel over de doelen en ambities van een bedrijf te lezen.

Dat gezegd hebbende, waarom zou je op social media kijken om de dresscode te achterhalen?

  1. Omdat je het zelfstandig kunt doen: Je hoeft niemand aan te spreken en kunt zoeken op je eigen manier.
  2. Het is een grote bron van informatie: naast de dresscode kun je meer te weten komen over een bedrijf en je mogelijke toekomstige collega’s.
  3. Je kunt zo diep graven als jij zelf wilt: raadpleeg je één kanaal? Gebruik je één methode per kanaal of meerdere? Het is aan jou!

Nieuwsgierig? Hier onder vertel ik per platform hoe je een beter beeld van het bedrijf kunt krijgen. 

 

Instagram

Instagram is dé ideale plek om een beeld te krijgen van een bedrijf. Het platform is vooral gericht op beeldmateriaal en dus is de kans groot op ‘inside’ foto’s.

  • Bedrijfsaccount: door het bedrijfsaccount te checken krijg je meteen een idee van de werkomgeving. Vaak worden er foto’s gedeeld van medewerkers en zo zie jij meteen wat zij dragen. Houd er wel rekening mee dat het bedrijf de beelden waarschijnlijk strategisch kiest. De kans is groot dat de foto’s en dus ook de medewerkers (zeer) representatief zijn. Zo kun je meteen zien wat voor indruk een bedrijf wil achterlaten. Promoten ze een casual kledingstijl of vinden ze juist formele kleding belangrijk? 
  • Locatie: vaak staat boven de foto’s van het bedrijfsaccount een adres. Ik raad je aan om hierop te klikken. Dit is heel handig, aangezien je zo alle Instagram foto’s kunt terugvinden die op dat adres zijn gemaakt. De kans is groot dat je ineens foto’s ziet van medewerkers of klanten. Selfies met collega’s, foto’s van bedrijfsfeesten: hier kun je de echte ‘inside’ beelden zien. 
  • Hashtag: als laatste kun je zoeken op hashtags. Tik in het zoekscherm van Instagram een # in, gevolgd door de naam van het bedrijf. Mochten de medewerkers het adres van het bedrijf niet hebben getagd, dan wordt de naam van het bedrijf vaak als hashtag gebruikt. 

 

Facebook

De methode die je bij Facebook kunt gebruiken lijkt op die van Instagram.

  • Bedrijfsaccount: veel bedrijven plaatsen op Facebook dezelfde foto’s als op Instagram. Maar aangezien niet alle bedrijven Instagram hebben, is het slim om beide platformen te onderzoeken. 
  • Zoektermen: Op Facebook kun je het beste zoeken door de naam van het bedrijf in het zoekscherm in te vullen. Vervolgens krijg je verschillende resultaten te zien. Door te klikken op de tab foto’s zie je alle openbare afbeelden die gerelateerd zijn aan het bedrijf. Opnieuw een wereld die voor je open gaat!

 

LinkedIn

Terwijl Facebook en Instagram redelijk hetzelfde werken, is LinkedIn een verhaal apart. Juist omdat het een zakelijk platform is, zal het lastiger zijn om foto’s te vinden. LinkedIn sorteert de content namelijk niet. Je kunt daarom het beste de naam van het bedrijf intoetsen bij het zoekscherm en kijken welke personen naar voren komen. Dit zijn meestal de mensen die bij het bedrijf werken of hebben gewerkt.

Door op de namen te klikken kun je de accounts bekijken en zien welke foto’s of video’s zijn geplaatst. Houd er wel rekening mee dat mensen kunnen zien dat jij hun profiel bekijkt. Mocht je dat niet willen, dan kun je in je instellingen zorgen dat je anoniem profielen bezoekt. Het nadeel is dat jij dan ook niet kunt zien wie jou bekijkt.

 

Waardevolle informatie via sociale media

De tips die ik in dit artikel heb gegeven zijn gericht op ‘gluren bij de buren’. Even kijken hoe een bedrijf eruit ziet, wie er werken en hoe deze mensen gekleed gaan. Maar naast de dresscode kun je nog veel meer achterhalen. Zo krijg je wellicht foto’s te zien van bedrijfsuitjes, zakelijke reizen of presentaties. Je krijgt meteen een beeld van hoe het bedrijf bepaalde dingen aanpakt. Wat vinden ze belangrijk en waar geven ze geld aan uit? Zo leer je naast de dresscode gelijk een stuk meer over je mogelijke toekomstige werkgever.

 

 

Groetjes,

Aileen

*Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met een externe redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge