Volvo vernieuwt uniform om meer vrouwelijke technici aan te trekken

Veel bedrijven kampen tegenwoordig met een tekort aan technisch personeel. En de verwachting is dat dit tekort alleen maar groter zal worden. Maar hoe zorg je ervoor dat de technici die er zijn voor jouw organisatie kiezen? Dat vraagt om meer aandacht voor details. Daarom heeft Volvo Cars besloten om het vrouwelijk uniform aan te passen. Dit is een onderdeel van de nieuwe strategie van het automerk om meer vrouwelijke technici aan te trekken. Maar daar is eigenlijk wel meer voor nodig…

Volvo vernieuwd uniform om meer vrouwelijke technici aan te trekken
Afbeelding: het prototype uniform voor vrouwelijke technici bij Volvo

Volvo vernieuwt uniform om meer vrouwelijke technici aan te trekken

Bij het ontwerp is volgens het automerk vooral aandacht besteed aan meer comfort bij de buste, taille en de kraag. En dat zijn ook precies de plekken waar het vaak mis gaat bij vrouwen werkkleding. Zeker wanneer ze een fysiek beroep hebben. Je kunt je voorstellen dat bij het tillen van zware materialen zoals pallets het erg vervelend is wanneer je je werkbroek constant omhoog moet trekken omdat hij te groot is. Of juist snijdt in de taille omdat hij te klein is. En bij het gebruik van spanbanden wil je ook niet dat de overtollige stof in de taille ergens achter blijft haken. 

De nieuwe kleding, dat gedragen zal worden bij de Volvo dealers, is onderdeel van het plan om een meer inclusieve en gastvrije werkomgeving te creëren. En dan vooral een omgeving waarbij vrouwen zich welkom voelen. Op dit moment is slechts 5% van de technici in de autobranche een vrouw. Volvo wil hun eigen percentage, dat ze overigens niet bekend hebben gemaakt, verhogen. Het doel is dat hun personeelsbestand met technici in 2030 voor 30% bestaat uit vrouwen.  

Om dit te bereiken hebben ze, naast het aanpassen van de werkkleding, een apart wervingsprogramma opgezet. Zowel bij de werving als de training van technisch personeel is er speciale aandacht voor vrouwen. 

Hulde voor Volvo!

Natuurlijk zal een goed werkkleding pakket het personeelstekort niet zomaar oplossen. Daar is meer voor nodig. De resultaten van Project XX, een onderzoek van Autonews onder 900 vrouwen die werkzaam zijn in de autobranche, laten zien dat er grotere problemen zijn. Zo blijkt 83% van de respondenten te hebben gemerkt dat klanten en collega’s eerder advies vragen aan een mannelijk dan een vrouwelijk personeelslid. Ook heeft 84% van de vrouwelijke medewerkers te maken gehad met vernederende opmerkingen en krijgt 55% opmerkingen over het uiterlijk.

Met deze cijfers in het achterhoofd kun je je voorstellen dat niet iedere vrouw zich prettig zal voelen in een dergelijke werkomgeving. Toch vind ik dat Volvo met de nieuwe werkkleding goede stappen heeft gezet. Het belang van een goed kledingpakket wordt vaak onderschat, zeker bij vrouwen in de techniek. Maar het is een goede manier om te laten zien dat je je vrouwelijke medewerkers waardeert. Het haalt de sfeer misschien niet meteen weg, maar het signaal is er wel. En dat is net zo belangrijk. 

Groetjes,

Aileen

* Dit artikel heb ik geschreven met medewerking van een externe partij. Lees voor meer informatie mijn disclaimer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge