Werkgever weigert PBM’s in de juiste maat te geven

Wanneer jij voor je werk Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM’s) nodig hebt, dan moet jouw werkgever ervoor zorgen dat je dit krijgt. Maar wat nu als die helm, handschoen of veiligheidsschoen jou niet goed passen en je werkgever weigert om de juiste maat te bestellen? In dit artikel bespreek ik dit vraagstuk met Suzanne Meijers, arbeidsrechtadvocaat en schrijver van het boek Geen gedoe met personeel.

Werkgever weigert PBMs in de juiste maat te geven
Foto: Jeriden Villegas – Unsplash

Waarom een werkgever PBM’s in de verkeerde maat geeft

Laten we eerst even terug gaan naar het probleem. Want hoe vreemd het ook klinkt, er bestaan werkgevers die weigeren om hun personeel passende beschermingsmiddelen te geven. Ik heb hier meerdere berichten van vrouwen over ontvangen. 

Vaak zijn de beschermingsmiddelen te groot omdat de werkgever alleen die ene maat wil aanschaffen die het meest gedragen wordt. Soms worden meerdere maten ingekocht, maar dan nog zijn er werkgevers die enkel kiezen voor de meest gedragen maten. Dat klinkt logisch, maar wanneer jouw maat een stuk kleiner of juist groter is, dan kan dit een probleem worden. Te grote of te kleine beschermingsmiddelen maken het werk namelijk minder veilig. Wanneer je een te grote handschoen, veiligheidsschoen of helm draagt, dan kan dit afvallen of ergens achter blijven haken. Je kan erdoor struikelen en in sommige gevallen kan je beschermingsmiddel tussen of in een machine terecht komen. Kortom: dit is heel gevaarlijk.

Werknemers die aangeven dat ze niet de juiste maat hebben ontvangen worden door sommige werkgevers weggezet als ‘vervelend’ en ‘lastig’. Ze krijgen te horen dat er niets anders bestaat en daarmee wordt het gesprek beëindigd. 

Terwijl er in de meeste gevallen wel degelijk kleinere of juiste maten beschikbaar zijn. Eén van de dames die ik sprak vertelde mij dat ze altijd te grote handschoenen op het werk draagt. Haar leidinggevende vertelde dat er geen kleinere maten bestonden. Op een bepaald moment konden de handschoenen die altijd werden gedragen tijdelijk niet geleverd worden. Toen konden de kleinere maten ineens wel besteld worden. 

 

Werkgever weigert PBM’s in de juiste maat te geven: wat nu?

Helaas is er geen jurisprudentie waarin staat dat een werkgever verplicht is om kleding en PBM’s in de juiste maat te verstrekken. Volgens arbeidsrechtadvocaat Suzanne Meijers betekent dit niet dat werknemers mogen werken in verkeerde beschermingsmiddelen.

”Wanneer PBM’s niet passen, dan is het de vraag of de werkgever wel of niet aan zijn zorgplicht heeft voldaan. Beschermen de middelen goed genoeg om de werkzaamheden onder veilige omstandigheden uit te voeren?

Wanneer je het gevoel hebt dat je jouw werk niet veilig kunt uitvoeren, dan raad ik je aan om dit aan te geven bij je werkgever. Vertel daarbij welke risico’s je loopt wanneer je PBM’s niet goed passen. Geef ook aan dat het de verantwoordelijkheid is van de werkgever om aan de zorgplicht te voldoen. Wanneer er een bedrijfsongeval plaatsvindt, dan is de kans groot dat de werkgever verantwoordelijk wordt gesteld voor de tekortkomingen rondom PBM’s. Zeker wanneer jij al eerder hebt aangegeven dat deze niet voldoende veilig zijn.”

 

PBM’s en ongevallen

Wanneer de werkgever alsnog weigert om passende PBM’s te verstrekken, dan adviseert Meijers om dit probleem bij andere partijen te melden.

”Als je werkgever na een gesprek nog steeds niet beseft dat dit moet veranderen, dan kun je het verzoek ook nog eens op papier zetten. Ontvang je alsnog geen reactie, kaart het dan aan bij de OR.

Mocht dit ook niet helpen, of het bedrijf heeft geen OR, dan kun je overwegen een signaal te geven aan de Arbeidsinspectie. Dit raad ik om verschillende redenen niet zomaar aan. Sowieso zal het de relatie tussen werkgever en werknemer op scherp zetten. Daarnaast is het de vraag of je er iets mee bereikt en je je doel beter op een andere manier kunt bereiken. Daarom is het verstandig vooraf juridisch advies in te winnen.”

Vergeet ten slotte niet dat een werkgever niet alleen juridisch, maar ook vanuit moreel perspectief voor jouw veiligheid moet zorgen. Wanneer deze taak na diverse gesprekken niet serieus wordt genomen, dan kun je je afvragen hoe belangrijk het is dat je voor dit bedrijf blijft werken. Wil jij jezelf dagelijks in gevaar brengen? Of wordt het tijd om op zoek te gaan naar een werkgever die jouw veiligheid wel belangrijk vindt? 

 

Groetjes,

Aileen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge