Subway gaat de aankomende tijd alle medewerkers in Europa voorzien van nieuwe bedrijfskleding. Hun Sandwich Artists, zoals het bedrijf ze noemt, zullen de broodjes voortaan in duurzame kleding bereiden. In dit artikel laat ik je zien wat ze nu dragen en hoe de nieuwe outfit eruit gaat zien. En dat ziet er toch wel anders uit, want Subway slaat met de nieuwe bedrijfskleding een andere weg in.
Oude bedrijfskleding Subway
De huidige bedrijfskleding bestaat uit een grasgroen T-shirt met bijpassende cap. Op het shirt staat de naam van het bedrijf en op de cap een klein logo. Ter bescherming van de broek dragen de medewerkers in de filialen en lang of kort schort. Deze is donkergroen en dat maakt de uitstraling wat mij betreft toch wat minder representatief. Hierdoor lijkt het geheel een beetje een rommelig.
Foto: Subway
Subway slaat met nieuwe bedrijfskleding een andere weg in
Voor de nieuwe collectie heeft het bedrijf gekozen voor een andere uitstraling. Het pakket bestaat uit een T-shirt, poloshirt, half en lang schort, pet en een bandana. Dit keer gaat Subway voor één groentint. Deze wordt gecombineerd met zwart, grijs en geel. Het contrast zorgt meteen voor een andere, wat nettere uitstraling.
Foto’s: Olivia Richardson voor Subway
Foto’s: Olivia Richardson voor Subway
Naast de nieuwe uitstraling heeft het bedrijf ook gekozen voor een nieuwe productiewijze. Zo zijn alle kledingstukken gemaakt van gerecyclede, plastic flessen. De T-shirts en polo’s bevatten daarnaast ook BCI-katoen (Better Cotton Initiative).
Baseballpet – gemaakt van 3 plastic flessen
Bandana – gemaakt van 5 plastic flessen
Half schort – gemaakt van 8 plastic flessen
Volledige schort – gemaakt van 12 plastic flessen
Heren shirt – gemaakt van 7 plastic flessen
Dames shirt – gemaakt van 6 plastic flessen
T-shirts – gemaakt van 8 plastic flessen
Foto’s: Olivia Richardson voor Subway
Foto’s: Olivia Richardson voor Subway
Subway wil positief impact maken
Volgens Subway is niet alleen de grondstof van de kleding duurzaam, maar gaat de nieuwe collectie ook langer mee. Dit sluit goed aan bij de ambitie van het bedrijf om de hoeveelheid plastic afval binnen de organisatie te verminderen. In Frankrijk en Duitsland wordt er op dit moment onder meer getest met herbruikbare verpakkingen.
“Terwijl we deze reis naar het bouwen van een betere Subway voortzetten, is het ongelooflijk belangrijk dat we naar alle gebieden van ons bedrijf kijken waar we een positieve impact kunnen maken. De nieuwe uniformen, gemaakt van gerecyclede plastic flessen, zijn volgens ons een primeur voor een restaurantmerk en weerspiegelen onze voortdurende inzet om de manier waarop we zaken doen te verbeteren. Dit is nog maar het begin en we hopen de komende jaren verdere vooruitgang te boeken,” aldus Louise Wardle, Vice President Marketing EMEA bij Subway.
Foto’s: Olivia Richardson voor Subway
De collectie is inmiddels uitgebreid getest door Subway’s franchisenemers en Sandwich Artists. Zo’n 70 procent van de medewerkers zou de kleding positief hebben beoordeeld. De aankomende tijd zullen alle 2.300 filialen in Engeland en Ierland de nieuwe kleding ontvangen. Daarna zullen de filialen in de rest van Europa volgen. Het bedrijf spoort de medewerkers aan om de nieuwe uniformen op een unieke wijze te combineren, foto’s hiervan te maken en te delen op sociale media.
Foto: Olivia Richardson voor Subway
Duurzame initiatieven
Voor de oude uniformen gaat Subway de samenwerking aan met de textielrecyclingexperts van Avena Group. Zij zullen de gebruikte kleding inzamelen en verwerken tot materiaal dat gebruik gaat worden voor de auto industrie en de bouw.
Subway heeft ook nog een voorraad liggen van ongebruikte kleding. Deze worden gedoneerd aan goede doelen die zich bezighouden met voedsel en voedingsinitiatieven. Zo gaan er bijvoorbeeld 1.000 schorten naar Rethink Food. Zij zorgen ervoor dat deze gebruikt worden op scholen als kweekmatten voor waterkers. Op die manier kunnen kinderen leren hoe hun eten groeit.
Foto: Olivia Richardson voor Subway
Foto: Olivia Richardson voor Subway
Hulde voor Subway
We leven in een tijdperk waarin ieder bedrijf heel hard roept dat ze duurzaam bezig zijn. Duurzaamheid is een containerbegrip geworden, iets om je imago mee op te poetsen. Om te laten zien dat je ook ‘bewust’ bezig bent. Helaas is de praktijk vaak anders. Er wordt aan één aspect aandacht besteed, zoals gerecyclede materialen.
Subway heeft hier wel goed over nagedacht. Ze hebben gekozen voor gerecyclede materialen, de levensduur van de kleding én wat ze met de oude kleding doen. Vaak worden oude collecties bedrijfskleding op één hoop gegooid. Wat natuurlijk zonde is, want ongedragen kleding kun je voor veel doeleinden gebruiken. En dat is ook precies waar het bedrijf voor heeft gekozen. Ze doneren deze kleding, maar denken ook na over het einddoel. In dit geval het onderwijzen van kinderen wanneer het gaat om voeding.
Foto: Olivia Richardson voor Subway
Ze zullen vast steken laten vallen, dat geloof ik direct. Geen enkel bedrijf is perfect en hoe veel we ook weten over duurzaamheid, deze branche is nog volop in ontwikkeling. Het gaat dan ook om de intentie, het feit dat er wordt nagedacht over het gehele proces, over de impact en de wereld om ons heen. En wat je ook doet, dat is uiteindelijk het belangrijkste.
Groetjes,
Aileen