Waarom we een hoodie niet representatief vinden

De hoodie is een bijzonder interessant kledingstuk. Het heeft een lange geschiedenis, wat ervoor heeft gezorgd dat we de trui niet representatief vinden. En dat is best vreemd, want hij is juist ooit ontworpen om te dragen tijdens het werk…

Waarom we een hoodie niet representatief vinden
Foto: Pixabay

Werknemers in de kou

De hoodie zoals we die tegenwoordig kennen, een sweatshirt met een cape, is voor het eerst ontworpen in 1930. Het Amerikaanse bedrijf The Knickerbocker Knitting Company, opgericht in 1919, ontwierp de trui voor de mensen die in New York op straat en in koude pakhuizen werkten. Maar ook onder sporters werd het veel gedragen. Het was bedoeld om hen te beschermen tegen de kou. De term ‘hoodie’ was afgeleid van het Angelsaksische woord hōd, wat weer voortkwam uit het Engelse woord hat

The Knickerbocker Knitting Company veranderde rond 1930 hun naam naar Champion Knitting Mills en staat met deze naam inmiddels bekend als de uitvinder van de hoodie. Maar echt nieuw was het niet. Zo droegen monniken in de middeleeuwen al een gewaad waar een cape aan vast zat. Vergelijkbare kleding werd toen ook al gedragen door mensen die buiten werkten.

 

Het grote publiek

Hoewel Champion het kledingstuk in 1930 op de markt bracht, heeft het nog heel wat jaren geduurd voordat het grote publiek dit ging dragen. Het waren de Hiphoppers uit New York die de kleding bij hun stadsgenoten zagen, en dit overnamen. Ook gingen langzamerhand steeds meer modemerken aan de slag met het kledingstuk. 

De bekende film Rocky, waarin de hoodie veel te zien was, zorgde er in 1976 voor dat iedereen kennismaakte met het kledingstuk. Vervolgens introduceerde Mark LoGiurato ze bij verschillende softwarebedrijven, waardoor de hoodie ook op kantoor werd gedragen. En steeds meer universiteiten gingen hun logo’s bedrukken op de comfortabele trui.

Criminaliteit vs succes

In de jaren negentig nam de populariteit toe. Bij veel grote modeontwerpers werd het standaard in de collectie opgenomen en wereldwijd gingen steeds meer mensen een hoodie dragen. Maar in die periode ontstond ook de keerzijde. Omdat de cape over het hoofd kon worden getrokken werd het een manier om anoniem over straat te gaan. Na enkele enkele incidenten waar de politie bij betrokken was werd de hoodie als snel geassocieerd met criminaliteit.

Door het negatieve imago was er in 2005 zelfs een winkelcentrum in Engeland die het kledingstuk verbood. Het beleid werd gesteund door Tony Blair, die destijds de premier was. Ironisch genoeg werd de trui in het winkelcentrum zelf wel verkocht. 

 

 

 
 
 
 
 
Dit bericht bekijken op Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Een bericht gedeeld door Champion (@champion) op

Vercasualisering

Ondanks het slechte imago van de hoodie verwacht ik dat deze steeds meer gedragen zal worden op de werkvloer. De dresscode bij bedrijven wordt over het algemeen steeds soepeler. Daarnaast vinden mensen het ook steeds belangrijker om comfortabele kleding op het werk te dragen.

Voorlopig zul je mij niet in een hoodie op kantoor zien verschijnen, voor mij is het veel te casual. Maar misschien ooit. Als ik hem kan combineren met een das en bretels

Draag jij wel eens een hoodie naar het werk en zo ja, merk jij wel eens iets van het negatieve imago?

 

Groetjes,

Aileen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge